حمایت از کالای ایرانی

امروز سه شنبه ۲۹ خرداد ۱۳۹۷ ۰۵:۲۸

اخبار

چه ورزش هایی برای کودکان و نوجوانان مفید است

انتخاب فعالیت هایی همراه با نشاط و شادابی برای کودکان در همه ی سنین، اهمیت زیادی دارد.

فعالیت جسمی و ورزش در سنین کودکی و نوجوانی باعث رشد بهتر و تناسب اندام ایده آل برای کودک و نوجوان می شود،یکی از دغدغه های اصلی والدین انتخاب رشته ورزشی مناسب و زمان شروع ورزش برای کودکان است.

  بهترین سن و زمان برای شروع ورزش :

انتخاب فعالیت هایی همراه با نشاط و شادابی برای کودکان در همه ی سنین، اهمیت زیادی دارد. شاید شما ستاره ی تیم فوتبال خود باشید، اما ترجیحا برای کودک شما بهتر است، حرکات موزون را انجام دهد. کودکان برای توسعه ی مهارت های ورزشی و یا انجام فعالیت های بدنی به ورزش سازمان یافته نیاز ندارند.

پس بهتر است با کودکان خود براساس سن بلوغ و سطح مهارت هایشان رفتار کنید. 

چه ورزش هایی برای کودکان و نوجوانان توصیه نمی شود:

به طور کلی تمامی ورزش هایی که در آن روی ماهیچه ها، عضلات ، مفاصل به طور مستقیم فشار سنگین وارد می شود ، مانند : بدنسازی،وزنه برداری،جودو،کشتی ،پرورش اندام و…برای کودکان بسیار زیان بار هستند چرا که به نحو غیر قابل جبرانی به عضروف های انتهای ماهیچه و مفاصل آسیب جدی وارد می کنند ، و علاوه برا آن موجب تحلیل رفتن روند رشد کودک می شوند. همچنین فعالیت های بسیار سنگین ورزشی(در هر رشته ای) می تواند آسیب زا باشد و سلامت کودک را تهدید کند.

همچنین برای کودکان در سنین بسیار پایین ورزش های رزمی سنگین ،کشتی و ژیمناستیک توصیه نمی شود چرا که در دراز مدت موجب تحلیل رفتن روند رشد و در آینده باعث کوتاهی قد می گردد.

ورزش مناسب برای سنین دو تا سه سالگی :

کودکان کم سن و سال ابتدا باید مهارت های حرکتی پایه، مانند: دویدن، گرفتن، پریدن و … را بیاموزند، زیرا برای شرکت در تمرین ورزشی بسیار جوان هستند. آن ها باید بتوانند:

آزادانه و تحت نظارت مربی، با دیگر کودکان به بازی بپردازند که البته بازی آن ها نباید سازمان یافته باشد.

دویدن یا پیاده روی در زمین بازی را تجربه کنند.

در زمین بازی تاب بازی کنند.

در محیط های آبی تحت نظارت به بازی بپردازند.

در کلاس های ژیمناستیک مبتدی که تحت نظارت افراد حرفه ای تشکیل می شوند، شرکت کنند.

غلتیدن و سر خوردن را تجربه کنند.

 فعالیت جسمی پیشنهادی برای کودکان شش تا هفت سال :

همان‌طور که کودکان بزرگ‌تر می‌شوند، قدرت هماهنگی و توجه آنها بیشتر و بهتر می‌شود و می‌توانند جهت و مفهوم کار تیمی‌ را درک کنند. اگر می‌خواهید کودکتان را در این سنین به کلاس‌های ورزشی بفرستید،‌ فعالیت‌های ورزشی تیمی ‌بهترین انتخاب هستند.فوتبال، ژیمناستیک، شنا، تنیس، گلف، دو و میدانی و هنرهای رزمی برای این سنین مناسبند.

 ورزش های مناسب برای کودکان هشت سال به بالا :

کودکان در سن هشت سالگی توان انجام بیشتر رشته های ورزشی را دارند و همچنین در این سن می دانند که به چه کاری علاقه دارند ، شما باید با توجه به علاقه و سلیقه ی فرزندتان و همچنین گرفتن مشاوره از مربی رشته ی ورزشی و البته در نظر گرفتن توانایی ها و محدودیت های کودک (معلولیت،بیماری و…) او را به کلاس ورزشی بفرستید ، این را همیشه به خاطر داشته باشید اگر کودک شما تمایلی به رفتن به کلاس ورزشی نداشت هیچگاه او را به رفتن به کلاس ورزشی مجبور نکنید ، در چنین شرایطی باید فعالیت فیزیکی دیگری در نظر بگیرید ، مثلا هر روز با اون به پیاده روی یا دوچرخه سواری بروید که صد البته در دوچرخه سواری و پیاده به نکات ایمنی ای که پیش تر در مقالات قبلی به آنها اشاره شد حتما توجه داشته باشید.

 ورزش های  پیشنهادی برای سنین ده به بالا :

دوچرخه سواری،

تمرین های هوازی و قدرتی

شروع تمرین با وزنه تحت نظارت متخصص طب ورزشی؛

پیاده روی؛

ورزش های تیمی سازمان یافته؛

قایقرانی؛

رشته های دو و میدانی؛

سافت بال.

والدین توجه کنند :

سخن آخر اینکه کودکان به علت تولید حرارتی بیشتر، تعریق کمتر، احساس تشنگی دیررس و همچنین بالا بودن نسبت سطح به توده بدن، پایین بودن برون ده قلبی و افزایش سریع دمای بدن در معرض خطر بیشتر عوارض گرمایی محیط هستند بنابراین برای پیشگیری از آسیب گرمایی در فصل تابستان، ضمن رعایت اصول اولیه، والدین باید توجه زیادی به مصرف مایعات کافی قبل، حین و بعد از ورزش داشته باشند.

 

برای ورزش بهترین فرصت تابستان است :

مسلما بچه ها در طول سال تحصیلی و هنگامی که درگیر درس و مدرسه هستند، فرصت کافی برای ورزش کردن ندارند یا این که در آن ماه های شلوغ، همراه با برنامه های درسی شان اصلا به این موضوع فکر نمی کنند. برای همین هم با فرارسیدن تابستان، خیلی از پدر و مادرها به فکر ورزش می افتند تا از این راه فعالیت کودکان را افزایش دهند.

عده ای راهی باشگاه ها و مجموعه های ورزشی می شوند و بعضی ها هم به همان فعالیت های ساده و معمولی مانند پیاده روی، دوچرخه سواری یا بازی های کودکانه بسنده می کنند. با این حال، نباید فراموش کنیم ورزش کردن برای همه افراد، ضروری و البته مفید است.

 

منبع: مجله پزشکی دکتر سلام

 

۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ۱۳:۴۸
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۵۰

نظرات بینندگان


تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید



تماس با ما از طریق سامانه پیامکی:

ارسال نقطه نظرات به شماره پیامکی 30003992