سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۹:۳۲

اخبار

چگونه از پوست خود در مقابل گرما حفاظت کنیم؟

نور آفتاب حتی از راه پنجره هم می‌تواند سبب بروز چین و چروک های پوستی شود.

 پوست یک ارگان حیاتی است که بدون آن هیچ موجودی قادر به ادامه حیات نیست. پوست به عنوان وسیع ترین عضو زنده بدن، درحقیقت یکی ار پیچیده ترین، جالبترین و پرکارترین اعضاء نیز به شمارمی آید. دستاوردها و تحقیقات انجام شده در زمینه شناخت ساختار و عملکرد پوست در بدن طی دهه گذشته از مجموعه مطالعات دو قرن اخیر بیشتر و مؤثر تر بوده است .

خبر  
 

وظایف پوست چیست:

- بدن را در مقابل آسیبهای مکانیکی ، حرارت وتابش شدید نور محافظت می کند(سیستم دفاع مکانیکی).

- از نفوذ مواد شیمیایی و ورود میکروبها و میکرو ارگانیسمها به بدن جلوگیری می نماید(سیستم دفاع ایمونولوژیکی) .

- برخی از مواد مضر حاصل از فعالیتهای متابولیسمی در سیستم گوارشی و کبد را دفع میکند.- هورمونها و آنزیمها را درداخل بدن حفظ می کند.

- به عنوان یک عضو لامسه خارجی ، پیامهای حسی را از طریق اعصاب به مغز و مراکز عصبی منتقل می کند .

- به کمک سلولهای لانگرهانس ، نقش مهمی را در سیستم ایمنی بدن ایفا می نماید .

- نشان دادن نژاد هر فرد (سیاه پوست-سفید پوست و غیره)

-  نشان دادن جنسیت هر فرد (مرد و زن )

- مانع از تبخیر شدن آب بدن. تنظیم حرارت بدن و سدی در برابر از دست دادن دمای داخلی بدن.

 خبر

راهنمایی‌هایی برای محافظت از پوست در برابر نور آفتاب:

چون اکثر موارد سرطان پوست در اثر قرار گرفتن در معرض نور آفتاب ایجاد می‌شود، بهترین راه پیشگیری سرطان پوست محدود نمودن مدت زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید می‌باشد.

باید هر روز از کرم یا لوسیون ضدآفتابی استفاده نمود که دارای طیفی گسترده است و فاکتور محافظتی آفتاب (SPF یا Sun Protection Factor) آن 15 یا بیش‌تر می‌باشد.

در نزدیکی آب، برف، و شن باید بیش‌تر احتیاط نمود زیرا آنها اشعه‌های مضر خورشید را باز می‌تابانند، که امکان دارد این امر احتمال آفتاب سوختگی را افزایش دهد.
بین ساعات 10 صبح و 4 بعد ازظهر باید مدت قرار گرفتن در معرض نور آفتاب را محدود نمود، زیرا در این ساعات اشعه‌های خورشید از هر زمان دیگری در روز شدیدتراست. باید از قانون سایه پیروی کرد، به این صورت که اگر سایه شخص از قدش کوتاه‌تر باشد ، اشعه‌های آفتاب در شدیدترین حالت خود می‌باشند و باید سایه‌ای پیدا نمود و در زیر آن قرار گرفت.

باید با پوشیدن پیراهن آستین بلند، شلوار بلند، و بر سر گذاشتن کلاهی که بر صورت و گردن و گوش‌ها سایه می‌اندازد، از پوست محافظت نمود. لباس تیره رنگی که ریز بافت باشد، در مقایسه با لباس سفید رنگ یا درشت بافت، از رسیدن مقدار بیش‌تری از نور آفتاب به پوست بدن جلوگیری می‌کند. برای محافظت بیش‌تر از پوست بدن، باید لباس‌هایی پیدا کرد که با پارچه‌های مخصوص محافظت‌کننده در برابر نور آفتاب ساخته شده‌اند.
باید از عینک‌های آفتابی که میزان جذب UV آنها 99 تا 100 درصد است استفاده نمود تا از چشمان و پوست دور و بر آنها محافظت بهینه به عمل آید.

باید به شاخص UV توجه نمود، که در اغلب موارد در گزارش وضع آب و هوا اعلام می‌شود. این شاخص سنجشی نسبی از میزان آسیبی است که در هر روز خاص در صورت قرار گرفتن در معرض نور خورشید به مردم وارد می‌شود. این شاخص در مقیاس از 1 تا +11 قرار می‌گیرد. اگر شاخص 11 یا بیش‌تر باشد، مردم باید، در صورت امکان، در خانه‌های خود بمانند.
باید از کاربرد تخت برنزه شدن یا لامپ‌های فرا بنفش اجتناب نمود.

امکان دارد معاینه منظمی که شخص از پوست خود به عمل می‌آورد به پیدا کردن مراحل اولیه سرطان پوست کمک کند. این معاینات باید در جلوی آیینه‌ای تمام قد در اتاقی کاملا روشن انجام شود. اگر کسی باشد که پوست سر و پشت شخصی را وارسی کند که پوست خود را معاینه می‌کند، این امر به پیدا کردن سرطان کمک خواهد کرد.

در ضمن، افرادی که با بالا بودن خطر سرطان پوست مواجه هستند باید سالی یک‌بار برای معاینه پوست خود به پزشک متخصص پوست مراجعه نمایند. اکثر موارد سرطان‌های پوست را می‌توان با موفقیت درمان نمود، به شرط آنکه سرطان در مراحل اولیه خود ردیابی شود.

خبر

 

اثر عجیب و باور نکردنی نور خورشید بر پوست!!


 آیا می دانید نور خورشید چگونه و از چه فاصله ای بر پوست شما تاثیر می گذارد؟پژوهشگران تاکید کردند: نور آفتاب حتی از راه پنجره هم می‌تواند سبب بروز چین و چروکهای پوستی شود.

 تاکید شده است که تابش آفتاب به طور مستقیم روی پوست موجب چروک شدن آن می‌شود اما این پژوهش برای کسانی که فکر می‌کنند داخل اتومبیل و درون ساختمان و از پشت شیشه در امان هستند،‌ هشدار تازه‌ای است.بر اساس نتایج یک تحقیق جدید از سوی بیمارستان کالج دانشگاهی در فرانسه، آسیب ناشی از نور خورشید که پس از عبور از شیشه به پوست برخورد می‌کند به قدری زیاد و قابل توجه است که به مرور زمان سمتی از بدن که از پشت شیشه به سمت نور بوده هفت سال پیرتر از سمت دیگر به نظر می‌رسد.

همچنین نشستن داخل ماشین با پنجره‌های بسته در روز تابستانی به پوست آسیب می‌رساند و حتی در طول ماه‌های پاییز هم این آسیب می‌تواند خیلی زیادتر از آن باشد که ما تصور می‌کنیم.

پژوهشگران تاکید کردند: شیشه تا حدی جلوی اشعه فرابنفش خورشید را می‌گیرد اما حدود 50 درصد این اشعه که با سوختگی و پیری پوست در ارتباط است از شیشه عبور می‌کند

نتیجه:

مراقبت از پوست تنها توسط متخصص پوست انجام نمی شود. این شما هستید که وظیفه اصلی را به عهده دارید. مراقبت از پوست شامل تقویت پوست و ایجاد شادابی و سلامت در آن است. مراقبت از پوست تنها شامل افرادی که دارای بیماری های پوستی هستند نیست. بلکه افرادی که در معرض هوای آفتابی، ابری، یا سرد قرار میگیرند نیز باید راهکارهایی را برای مراقبت از پوست شان بیندیشند.

 رسانه جدید

 

منابع:

- انتشارات دانشگاه علوم پزشکی جندی شاپور اهواز

- انتشارات دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه

 

۱۱ تیر ۱۳۹۷ ۱۶:۱۶
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۳,۲۸۵

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید