سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۸:۵۱

اخبار

ماموریت مهندسین بهداشت محیط، صیانت از محیط زندگی است

حفاظت از سلامتی مردم و اقدامات پیشگیرانه از بروز بیماری یکی از اساسی ترین مسائل و موضوعات انسان بوده است که با پیشرفت و توسعه دانش و شناختن ریسک ها و عوامل موثر بر سلامتی ، نیاز انسان زندگی در محیط پاکیزه و سالم می باشد .در این خصوص فعالیت تلاشگران حوزه بهداشت محیط با اقدامات شبانه روزی در ارتقاء شاخصهای بهداشتی گام موثری براشته اند.

بهداشت محیط به فرایند ارزیابی، تصحیح، کنترل و پیشگیری از عواملی در محیط می پردازد که می تواند بر سلامت جامعه تاثیرگذار باشد. بسیاری از بیماری ها در جهان امروز حاصل ارتباط تنگاتنگ انسان با محیط زندگی اوست که با افزایش آلاینده های محیطی افزایش چشمگیری داشته است.در این راستا از زحمات و تلاشهای کارکنان بهداشت محیط ( نگهبانان سلامت ) که در امر سلامت جامعه نقش اساسی و پایه را بعهده دارند قدر دانی می گردد.

معرفی واحد بهداشت عمومی و محیط :

واحد بهداشت  عمومی و محیط زیر مجموعه طب صنعتی و بهداشت ( معاونت سلامت کار و hse ) در مناطق 14 گانه سازمان بهداشت و درمان می باشد . چارت سازمانی و سمت های این واحد در هر منطقه براساس گستردگی شامل رئیس واحد بهداشت / کارشناس ارشد بهداشت / کارشناس بهداشت تشکیل شده است . وظیفه کلی این واحد ها نظارت بر اجرای استانداردهای بهداشتی در کلیه مراکز تحت پوشش جهت حفظ و ارتقاء سلامت  کارکنان و خانواده های بلافصل آنان و انجام مداخلات مرتبط به منظور رفع نواقص و مشکلات بهداشتی میباشد .

هدف کلی و نهایی :

هدف نهایی این واحد تامین، حفظ و ارتقاء سطح سلامت از طریق درگیر نمودن آگاهانه و فعالانه پرسنل در برنامه های بهداشت محیط و جلب همکاری برون بخشی و درون بخشی از طریق کنترل عوامل محیطی  می باشد.حفظ بهداشت عمومی و محیط در مواردی مانند تامین آب شرب سالم ، برقراری سیستم مدیریت پسماند ، تصفیه فاضلاب ، استفاده صحیح از گندزداها و کنترل عوامل بهداشت محیطی در اماکن ، کنترل بیمار یها و مبارزه با حشرات و جوندگان از جمله مهمترین اهداف این واحد می باشد.  

اهم وظایف واحد :

-    انجام بازرسی های  بهداشت محیطی  از کلیه واحدها و اماکن عمومی در شرکت های تحت پوشش
-    تهیه و یا به روز نمودن روش های اجرایی ، دستور العمل ها ، فرم ها ، آئین نامه ها و  مقررات بازدیدهای بهداشتی
-    صدور کارت تندرستی ( کارت بهداشت )و یا نظارت بر تهیه کارت بهداشت کارکنان شاغل در رستوران ، آشپزخانه و آبدارخانه ها
-    بهداشت آب شامل نمونه برداری میکروبی و شیمیایی و آزمایشهای دوره ای میکروبیولوژی و شیمیایی از منابع آب آشامیدنی و آب استخرها
-    برگزاری کلاس های آموزش بهداشت عمومی و محیط
-    مبارزه با حشرات و جوندگان
-    پیشگیری و مبارزه با بیماری ها
-    مدیریت پسماند در بیمارستان و مراکز بهداشتی و درمانی
-    بهداشت فاضلاب
-    واکسینا سیون شاغلین
-    نظارت بر خرید و استفاده مواد گندزدا و ضد عفونی کننده
-    عضویت و همکاری در کمیته های مختلف بیمارستان و مراکز تحت پوشش
-    همکاری و مشارکت در استقرار سیستم مدیریت hse
-    همکاری و مشارکت در استقرار سیستم اعتباربخشی بیمارستان
-    همکاری در کمیته بحران و انجام اقدامات بهداشتی در شرایط اضطراری

۳ مهر ۱۳۹۷ ۱۶:۲۴
تعداد بازدید : ۲,۶۰۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید