سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۴:۴۵

اخبار

خرسند از کمک به درمان به موقع بیماران

مصاحبه با مهرداد زارعی قنواتی تکنولوژیست رادیولوژی به مناسبت روز رادیولوژی

به مناسبت 17 آبان روز گرامیداشت رادیولوژی و به منظور آشنایی بیشتر با فعالیت های بخش رادیولوژی ، مصاحبه ای با یکی از کاکنان این بخش به عمل آوردیم که تقدیم خوانندگان محترم می شود:

-لطفاٌ خودتان را معرفی نمائید؟
-مهرداد زارعی قنواتی تکنولوژیست رادیولوژی با 23 سال سابقه کار در بخش رادیولوژی.

-مختصری در مورد تاریخچه و شرح کار رشته رادیولوژی توضیح دهید؟
-کلمه رادیولوژی به معنی پرتوشناسی می باشد و بیشترین کار در رادیولوژی استفاده از اشعه X می باشد .

البته از امواج دیگری هم مثل اولتراسوندو مغناطیسی هم در این رشته استفاده می شود .
اشعه X در سال 1896 توسط ویلهم کنراد رونتگن فیزیکدان آلمانی کشف شد و به نام اشعه مجهول X نامگذاری شد.بعد از 5 سال برای کاربرد تشخیصی و درمانی مورد استفاده قرار گرفت .
رشته رادیولوژی شامل رادیولوژی تشخیصی CT scan  و همچنین MRI و سونوگرافی هم هستند که از امواج مغناطیسی در MRI و امواج  صوتی در سونوگرافی استفاده می شود .

-با توجه به اینکه کار شما با دستگاه هایی می باشد که دارای اشعه ایکس است چه نکاتی را در خصوص آسیب کمتر به همکاران تان پیشنهاد می دهید؟
-همکاران رادیولوژی در سراسر دنیا علاوه بر یادگیری و تحصیل تکنیک های رادیولوژی مدت زمان زیادی هم در دانشگاه در رابطه با حفاظت در برابر اشعه تحصیل می کنند که علاوه بر حفاظت از بیماران حفاظت از خودشان را هم شامل می شود.
همکاران رادیولوژی در سراسر دنیا می دانند که باید بیشترین فاصله از منبع اشعه برای خود و دیگر همکاران مد نظر داشته باشند و همچنین همراهان بیماران میزان اشعه حفاظ های سربی میزان اشعه را همیشه با بیشترین حساسیت و دقت لازم را مد نظر داشته باشند.همچنین تقسیم کار روازنه بین پرسنل رادیولوژی می باشد.

-در حال حاضر رادیولوژی بیمارستان نفت منطقه آغاجاری به چه دستگاه هایی مجهز می باشد و چه خدماتی به همشهریان داده می شود؟
-در حال حاضر رادیولوژی بیمارستان شهید ایرانپور شامل دستگاه DDR PHILIPS  رادیولوژی می باشد که در سال گذشته نصب گردید همچنین دستگاه ماموگرافی HOLOGIC و دستگاه OPG  و دستگاه سونوگرافی زیمنس
دستگاه دانستیتومتری یا تراکم استخوان که خریداری و منتظر نصب می باشیم.
دستگاه CT scan   نیز به امید خداوند منان جهت رفاه حال بیماران در حال تهیه است

-به نظر شما کار در رادیولوژی چه محاسن و معایبی دارد؟
-رادیولوژی جز مشاغل سخت و خطرناک می باشد به علت کار با اشعه یونیزان ها باعث سرطان و جهش های ژنتیکی و برخی از بیماری های دیگر می شود و پرسنل رادیولوژی همیشه در معرض تشعشع می باشند.
البته به خاطر اینکه این رشته سهم زیادی در تشخیص زود هنگام بیماریها دارد پرسنل این رشته از اینکه می توانند در درمان به موقع بیمار به پزشک کمک کنند راضی و خرسند هستند.
سازمان انرژی اتمی هم مزایایی برای کار با اشعه به پرسنل اختصاص داده و هر دو ماه یکبار نیز از طریق فیلمبچ توسط سازمان انرژی اتمی چک می شود و هر 6 ماه یکبار برای تمام پرسنل رادیولوژی آزمایشات دوره ای در نظر گرفته می شود.

رسانه جدید

خبر

 

۱۴ آبان ۱۳۹۷ ۱۶:۳۰
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۳,۰۴۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید