سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۳۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۹:۲۲
 

اخبار

به بهانه روز پزشک/ وظیفه ذاتی یک پزشک برگرداندن سلامت به جامعه و تشخیص صحیح است

روز پزشک ، فرصتی برای بازخوانی و بازنمایی تلاش و بهانه ای برای ادای احترام به این قشر نخبه و نجاتگر است که برای نجات جان انسان ها می کوشند و خاطرات تلخ و شیرین فراوانی از سال ها کوشش در چنته شان انباشته اند .

حرفه پزشکی دارای فراز و نشیب های زیادی است . با نجات جان انسانی لبخند بر لبان همراهان بیمار نشانده می شود و با مرگ انسانی دیگر، غبار غم بر چهره کادر درمانی، مردم و همراهان بیماران می نشیند و به یقین این حرفه دارای تلخی و شیرین های زیادی است.پزشکی حرفه ای است که هیچ زمانی انسان ها از آن بی نیاز نبودند و پزشکان با ادای یک سوگند متعهد می شوند به نجات زندگی بیماران بپردازند، اما رسالت آنها تنها محدود به قابلیت و توانایی علمی پزشکی نمی شود، بلکه یک پزشک ماهر علاوه بر داشتن تخصص در امر خطیر پزشکی باید به ویژگی های دیگری نظیر بردباری، راز داری، نیک خلقی، مهارت های ارتباطی و ... آراسته باشد.در فرهنگ اسلامی، ارزش دانش گرانقدر پزشکی و فعالیت حرفه‌ای طبیب تا بدان اندازه والا و عظیم است که احیای جانی برابر با حیات همه‌ جان‌هاست . مردم نه فقط برای جستجوی تسکین که در مقام هدایت و مشاوره گاه در تمامی ابعاد زندگی پزشک را محرم و امین خود شمرده و او را پی جویی می‌کنند .

بیست و سوم اوت مصادف با روز اول شهریورماه به پاس بزرگداشت ابوعلی سینا ستاره پرفروغ طب ایران، به عنوان روز پزشک نامگذاری شده است . اندیشمند فرزانه ای که با پشتکار فراوان و با اندیشه و دانش خویش عزت و سربلندی را برای ایران و ایرانی در سراسر این گیتی پهناور رقم زد .

ابوعلی سینا 450 کتاب در زمینه های گوناگون نوشته است که یکی از معروف ترین کتاب هایش کتاب شفا، دانشنامه علمی و فلسفی جامع و کتاب قانون یکی از کتابهای معروف ابن سینا در زمینه علم پزشکی است .

وی از مشهورترین و تاثیرگذارترین فیلسوفان و دانشمندان ایران است که آثارش در زمینه فلسفه ارسطویی و پزشکی اهمیت بسیار دارد.

به همین دلیل و به مناسبت بزرگداشت ابوعلی سینا و روز پزشک، خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران در صبح یک روز تابستانی به سراغ چند تن از پزشکانی که در مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران فعالیت دارند رفته ، دکتر محمدبخشایی رئیس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران ، دکتر سیدحشمت الله محمودی پزشکی عمومی و خانواده، دکتر علی گرامی زاده متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه، دکتر امید رامشک پزشک عمومی مطالبی درباره خاطرات تلخ و شیرین دوران طبابت ، آرزوهای شغلی کودکی و یک روز کاری خود بیان کردند.

دکتر سید حشمت الله محمودی، متولد 1347، دارای دکترای پزشکی عمومی از دانشگاه علوم پزشکی شیراز است . این پزشک51 ساله اکنون به عنوان پزشکی عمومی و خانواده در درمانگاه مرکزی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران فعالیت می کند.

به محض ورود به اتاق شماره4درمانگاه مرکزی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران دکترمحمودی با روی گشاده از ما استقبال کرد قبل از هر چیز روز پزشک را به وی تبریک می گویم و علت حضورم را جمع آوری اطلاعاتی از وی جهت تهیه گزارشی برای روز پزشک عنوان می کنم که وی با خوش رویی زمینه گفتگو را فراهم می کند .

وی می گوید: در طی 26 سال خدمت، با عشق و علاقه در محل کارم حضور یافتم و هرگز از کارم خسته نشدم.

دکتر محمودی از خاطراتش چنین می گوید: حدود 26 سال در خدمت مردم هستم . پس از گذراندن دوره پزشکی در شرکت فلات قاره مشغول به کار شدم و بعد از 9 سال فعالیت در شرکت فلات قاره از سال 82 به استخدام بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران درآمده ام.

او ادامه می دهد: مثل اکثر محصلین به رشته پزشکی علاقه مند بودم و جزء دانش آموزان متوسط رو به بالا بودم و زمانی که در کنکور شرکت نمودم می دانستم در رشته پزشکی پذیرفته خواهم شد .

دکتر محمودی از انتخاب این شغل راضی است و می گوید : شغل پزشکی سختیهای خود را دارد که سخت ترین آن شیفتها و دوری از خانواده است.

دکتر محمودی خطاب به جوانانی که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی را دارند، می گوید : کسانی که وارد این رشته می شوند باید عاشق باشند تا شبانه روز در خدمت بیماران باشند.

وی ادامه می دهد : مهمترین مسئله ای که در شغل پزشکی بیش از هر چیزی من را ناراحت می کند این است که نتوانم برای بیماری خصوصا" بیماران دارای بیماری های پرخطر کاری انجام دهم.

وی پزشکی را یک هنر می داند که می توان با آن سخت ترین کارها را میسر کرد .

دکتر محمودی خوش برخوردی ، پاکی و پایبندی به سوگند و عهد را مهمترین ویژگی ها و خصوصیات یک پزشک خوب می داند .

این پزشک شاغل در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران به پزشکان جوان توصیه می کند با توجه به باز بودن مسیر پیشرفت به سمت پیشرفت و تخصص گام بردارند .

دکتر محمودی در مورد یک روز

کاری خود می گوید؛ از ساعت 7 صبح تا 2 بعداز ظهر در درمانگاه مرکزی بهداشت و درمان صنعت نفت و در مطب شخصی از ساعت 5 عصر تا 9 شب بیماران را ویزیت می کند و زمان چند ساعته بین این 2 تایم را برای ناهار و استراحت به منزل می رود ، وی از ورزش روزانه غافل نشده و شب ها به مدت 1 ساعت به ورزش می پردازد .

وی می گوید : روزانه حدود 30 تا50 بیمار را ویزیت می کند .

وی ادامه می دهد وظیفه ذاتی یک پزشک برگرداندن سلامت به جامعه با رفتار و منش و نیز تشخیص صحیح و درمان روحی است .

دکتر محمودی تعارفی نیز از اخلاق پزشکی ، زندگی، بیمار، محرومیت و مرگ دارد . اخلاق پزشکی اولین و مهمترین خصوصیت یک پزشک، زندگی باید به نحو احسن در جهت خدمت به مردم آن را گذارند، بیمار نیازمند درمان ، محرومیت مایه همه مشکلات و مرگ بازگشت به اصل .

پزشک 4

به عقیده دکتر محمودی پرستاران بیشترین نقش و زحمت را در امر خدمت رسانی به بیمار برعهده دارند .

اتاق عمل بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران مقصدی بعدی من است؛ در بدو ورود به اتاق عمل این مرکز درمانی با "دکتر علی گرامی زاده"، متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه بیمارستان، آشنا می شوم.

از دکتر گرامی زاده درباره دلایل انتخاب این رشته تخصصی و از سختی کار و خاطراتش می پرسم که می گوید : هنگام تعیین رشته تخصصی با توجه به اینکه رتبه خوبی را کسب کرده بودم، می توانستم وارد سایر رشته های تخصصی شوم ولی به علت علاقه ام به این رشته که علم و هنر در آن توام است، بیهوشی را انتخاب کردم.

وی می گوید : در طی 22 سال خدمت، با عشق و علاقه در بیمارستان حضور یافتم و هرگز از کارم خسته نشدم.

متخصص بیهوشی و مراقبت های ویژه بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران در خصوص خاطرات خود می گوید: خوشحالی بیمار پس از انجام عمل و بیدار شدن از بیهوشی از جمله بهترین خاطرات من می باشد.

دکتر گرامی زاده خطاب به جوانانی که قصد ادامه تحصیل در رشته پزشکی را دارند، می گوید : به امید درآمد بالا به این رشته ورود نکنند.

پزشک 2
وی ادامه می دهد : همچنین علاقه مندان رشته پزشکی باید عشق بسیار بزرگی برای خدمت به بیماران داشته باشند وگرنه توصیه می کنم به این رشته پراسترس ورود نکنند.

در بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران، دقایقی را نیز پای صحبت های جوان ترین پزشک می نشینم که متولد 1371 است.
دکتر " امید رامشک " که پزشک عمومی است، درباره دلیل انتخاب این رشته ، می گوید : از کودکی علاقمند به رشته پزشکی بودم و دیدن نجات و زندگی افراد برای من لذت بخش بود و بخاطر همین رشته پزشکی را انتخاب کردم.

وی ادامه می دهد : با وجود اینکه می دانستم این رشته دارای شب کاری های ممتد و اورژانس های سخت می باشد با عشق و علاقه و با حمایت خانواده ام برای خدمت به جامعه پزشکی را انتخاب و ادامه تحصیل دادم و هرگز از انتخابم پشیمان نشدم و اکنون سعی می کنم هر روز به مردم خدمت کنم.

این پزشک عمومی اضافه می کند : یک پزشک همیشه باید در حال تحصیل و پویایی باشد و با تکنیک های جدید و به روز آگاه باشد.
وی ادامه می دهد : خاطرات زیادی داشته ام؛ بهترین خاطره ام به نجات جان بیماران و دیدن نتیجه تلاش و دیدن خوشحالی همراهان بیمار برمی گردد .

دیدار با رئیس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران مقصد بعدی است؛

به اتاق دکتر محمدبخشایی که می رسیم ناخوداگاه چشمانم خیره می شود به حجم بسیار تلفن های اتاقش که جهت پاسخگویی به گیرندگان خدمت می باشد از مسئول دفتر دکتر بخشایی روزهای ملاقات عمومی دکتر را جویا می شوم که می گوید مراجعه کنندگان در تمامی روزهای هفته و ساعات روز می توانند با وی ملاقات داشته باشند .

پای صحبت های دکتر محمدبخشایی رئیس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران که پزشک عمومی است و ریاست مرکز طب سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران را در کارنامه خود دارد و دارای 29 سال سابقه کاری می باشد، می نشینم.

از دکتر بخشایی درباره دلایل انتخاب این رشته می پرسم که می گوید : از دوران دبیرستان به این رشته علاقمند بودم و در آزمون سراسری سال63 رتبه83 را کسب کردهو در دانشگاه علوم پزشکی اصفهان پذیرفته شدم و هم اکنون 29 سال سابقه خدمت دارم و سال آینده بازنشسته خواهم شد.

رئیس بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران می گوید : یکی از خوش ترین خاطره من در اوایل شروع کارم رقم خورد در یکی از شب هایی که در درمانگاه روستایی در حوالی اصفهان کشیک بودم بیمار بسیار بدحالی با بیماری قلبی مراجعه نمود ساعت 2 بامداد وی را شخصا" به وسیله آمبولانس درمانگاه تا اصفهان همراهی نمودم که باعث خوشحالی خانواده و خود بیمار شد .

در ادامه از دکتر بخشایی در خصوص تعداد مراکز درمانی و پزشکانی که در حال حاضر در بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران فعالیت دارند می پرسم : 61 پزشک هم اکنون مشغول ارائه خدمات درمانی به کارکنان و خانواده های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران هستند.

دکتر بخشایی ادامه می دهد : این افراد شامل 23 متخصص، 12 دندانپزشک و 26 پزشک عمومی هستند .

وی اضافه می کند : پزشکان متخصص بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران شامل داخلی ، اطفال ، جراحی زنان و زایمان ، جراحی عمومی ، ارتوپدی ، داخلی ، ارولوژی ، نورولوژی ، چشم ، اعصاب و روان ، پوست ، گوش، حلقی و بینی ، بیهوشی ، قلب و جراح مغز و اعصاب است .

وی ادامه می دهد : این پزشکان در 17 مرکز درمانی و یک بیمارستان64 تختخوابی در نوبت های صبح و عصر کار ارائه خدمات بهداشتی و درمانی را به کارکنان و خانواده های شرکت بهره برداری نفت و گاز گچساران بر عهده دارند .

در حال حاضر 12هزار و 958 نفر از خدمات بیمارستان بعثت صنعت نفت گچساران استفاده می کنند ، که هشت هزار و 412 نفر آن کارکنان شاغل و افراد تحت پوشش آنها و 4 هزار و 546 نفر کارکنان و خانواده ها ی بازنشسته صنعت نفت گچساران می باشد .

پزشک 1
گفتنی است پزشکان و کادر پزشکی همگی برای طبابت و کار در حوزه سلامت باید از سازمان نظام پزشکی شماره نظام بگیرند، بنابراین همگی عضو این سازمان هستند، سازمان نظام پزشکی حدود 250 هزار نفر عضو در سراسر کشور دارد که شامل 80 هزار پزشک عمومی، 36 هزار پزشک متخصص و فوق تخصص، 35 هزار دندانپزشک عمومی، بیش از 2 هزار نفر دندانپزشک متخصص، 20 هزار دکترای داروسازی، هزار و 500 نفر دکترای علوم آزمایشگاهی، 50 هزار ماما و حدود 25 هزار نفر گروه ‌های پروانه دار (شامل فیزیوتراپیست، متخصص تغذیه، بینایی سنج، شنوایی سنج)هستند.

در سالروز ولادت حکیم فرزانه ابوعلی سینا و روز پزشک، تلاش خستگی‌ ناپذیر تمامی پزشکان این مرز و بوم بالاخص پزشکان سخت کوش بهداشت و درمان صنعت نفت را می‌ستایم و یاد و نام کسانی که در گسترش اخلاق و حکمت، انسانیت و معرفت کوشش کرده و از مال و جان خویش در خدمت به بیماران دریغ نورزیده‌اند گرامی می‌دارم؛ آنانی که با دم مسیحایی خویش درد و رنج را از جسم و روان بیماران زدوده و شوق امید و زندگی را در کالبد جسم و روح آنان می دمند.

۳۰ اَمرداد ۱۳۹۸ ۱۶:۴۹
تعداد بازدید : ۳,۲۸۷

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید