سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۰۰:۰۳
 

اخبار

انعکاس فعالیت های بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری ئر نشریه مشعل

دکتر ناصر مظفری:در کنار خدمات رسانی به کارکنان شریف صنعت نفت به درمان بومیان منطقه نیز رسیدگی می کنیم

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری چندی پیش تیم خبری هفته نامه مشعل به سرپرستی سمیه راهپیما به منظور انعکاس فعالیت های بهداشت و درمان و اطلاع از میزان رضایت کارکنان صنعت نفت از خدمات این مرکز به منطقه آغاجاری سفر کرده و ضمن بازدید از درمانگاه های عملیاتی و مراکز درمانی و گفتگو با کارکنان مناطق عملیالتی ، نهایتا مصاحبه مفصلی با دکتر ناصر مظفری رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری انجام داد که ماحصل این گفتگو تقدیم خوانندگان محترم می گردد:

هم زمان با استقرار نخستین تاسیسات شرکت ملی نفت ایران در منطقه آغاجاری، نزدیک به نیم قرن پیش با موقعیت جغرافیایی از شرق با مسافتی نزدیک به127کیلومتر از مرکز استان خوزستان شهرستان اهواز، از جنوب در  60 کیلومتری شهرستان ماهشهر، از غرب در72 کیلومتری شهرستان بهبهان و از شمال در 75 کیلومتری شهرستان رامهرمز درجوار تاسیسات نفتی حوزه آغاجاری با احداث بیمارستان شروع به کار کرد. درگذر زمان، درمانگاه طب صنعتی و درمانگاه های تابعه و عملیاتی، یکی پس از دیگری احداث و راه اندازی شدند. درحال حاضر بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری، با محوریت بیمارستان شهیدایرانپور، درمانگاه خانواده امام رضا(ع)، اداره بهداشت، درمانگاه خانواده میانکوه، مرکز سلامت کار(طب صنعتی) و درمانگاه های عملیاتی بیدبلند، تنگ پیرزال، ان جی ال 1000، پارسی کلاستر، کرنج، یونیت 4 و رگ سفید یک درحال ارائه خدمات است. این مرکز، جمعیتی نزدیک به 20 هزار نفر از کارکنان و خانواده های آنان و ساکنان شهرستان امیدیه و حومه بویژه در بخش خدمات تخصصی و فوق تخصصی را تحت پوشش دارد. برای جویا شدن از فعالیت های بیشتر این منطقه در حوزه درمان، با ناصر مظفری، رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری گفت وگویی انجام داده ایم که در ادامه می خوانید:

پیشینه بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری به چه زمانی باز می گردد؟
به اعتقاد بنده هر پزشکی که وارد یک منطقه می شود، باید با شرایط اقلیمی و بیماری های شایع آن منطقه آشنا باشد. از این رو می توان گفت که منطقه آغاجاری شامل چند شهر، شهرک و بخش است. منطقه آغاجاری در ابتدا به نام میدان جعفر معروف بوده که شهر امیدیه در مرکز آن قرار داشت. یکی دیگر از شهرهای این منطقه، شهر علی آباد است که بیشتر بومیان در آنجا ساکن هستند. شهر میانکوه نیز در فاصله 8-7 کیلومتری شهر امیدیه و منطقه جایزان نیز در فاصله 30 تا 35 کیلو متری آن قرار دارد.  پیشینه بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری به سال 1345 باز می گردد. قبل از آن نیز مراکز درمانی سرپایی در منطقه میانکوه مستقر بودند، ضمن آنکه بیمارستانی در شهرستان آغاجاری بود که اکنون به عنوان بیمارستان دولتی شهید اشرفی اصفهانی به مردم این منطقه خدمات درمانی ارائه می کند. این ساختمان در ابتدا به صورت یک طبقه بود که درمان های سرپایی در آن انجام می شد. در سال 1387 بنا به دستور رئیس جمهور وقت صحبت از ساخت بیمارستان جدید مطرح شد و سال 1396 به ساختمان 64 تختخوابی منتقل شدیم. در کنار بیمارستان، چند درمانگاه مرکز سلامت خانواده امام رضا، مرکز سلامت خانواده میانکوه و مرکز سلامت کار نیز وجود دارد.

 چند نفر را تحت پوشش دارید؟
جمعیت طبی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری، حدود 20 هزار نفر است که در چند نقطه مستقر هستند. بیشترین تعداد به شهر امیدیه و میانکوه اختصاص دارد و مابقی در آغاجاری، جایزان، بهبهان و سایر بخش ها متمرکز هستند. خدمات درمانی به دو صورت مستقیم و غیرمستقیم ارائه می شود. این خدمات علاوه بر این به نیروهای شرکتی اختصاص دارد و همسو با مسؤولیت اجتماعی، بومیان شهر و غیرنفتی ها نیز می توانند از این خدمات استفاده کنند.
 درمانگاه عملیاتی رگ سفید نزدیک به هفت ماه است که راه اندازی شده، اما متاسفانه امکانات رفاهی زیادی برای کارکنان این درمانگاه در نظر گرفته نشده است. آیا برنامه ای برای تجهیز بیشتر این درمانگاه دارید؟
اکنون برای تمام درمانگاه های عملیاتی (ان جی ال 1000، یونیت 4، رگ سفید یک، پارسی کلاستر و کرنج) امکاناتی چون پزشک، پزشکیار، نیروی خدمات و راننده آمبولانس در نظر گرفته شده است. با توجه به اینکه درمانگاه رگ سفید کمتر از یک سال است که راه اندازی شده، تجهیز آن و درمانگاه های دیگر از نظر امکانات پزشکی و غیر پزشکی به عهده شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری است. بر اساس آخرین جلسه ای که با مدیران این شرکت داشتیم، تجهیز درمانگاه های مناطق عملیاتی یکی از موارد مطرح شده بود.

چه تخصص هایی در بیمارستان صنعت نفت شهید ایرانپور دارید؟
درمان های غیر مستقیم در داخل درمانگاه انجام می شود و تخصص های جراحی قلب، طب اورژانس و بیهوشی نیز داریم، ضمن آنکه تخصص های گوش و حلق و بینی، چشم، ارتوپدی، روانپزشکی، نورولوژی، روانشناسی، فوق تخصص های گوارش، کلیه و غدد هم در این درمانگاه وجود دارد.
در بخش روانشناسی نیز مرکز مشاوره داریم که در آن یک کارشناس و کارشناس ارشد فعالیت می کنند و موارد خاص را به دکترای روانشناس ارجاع می دهند. قرار است با همکاری شرکت نفت آغاجاری، برای این مرکز، ساختمانی در نظر گرفته شود.

برای اولین بار در تاریخ منطقه، عمل جراحی لاپاروسکوپی با موفقیت در بیمارستان شهید ایرانپور نفت امیدیه انجام شد. در این زمینه توضیح دهید؟
 لاپاروسکوپی، عملی تخصصی است که برای دیدن اعضای داخل شکم به کار می رود. تا پیش از این بیماران برای انجام این عمل مجبور به عزیمت به شهرهای دیگر بودند و متحمل عوارض روحی - روانی و هزینه های گزاف ناشی از عمل، هتلینگ و ایاب و ذهاب می شدند. با راه اندازی دستگاه لاپاروسکوپی و انجام این عمل، دیگر نیازی به اعزام بیماران شرکتی و بومیان منطقه نیست و از سرگردانی آنها در شهرهای دیگر جلوگیری می شود. با این کار، خدمتی جدید از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت به مردم شهرستان های امیدیه ، آغاجاری و شهرها و روستاهای اطراف ارائه شد.

 طی چند سال اخیر، چه امکاناتی به بیمارستان صنعت نفت این منطقه افزوده شده است؟
برای توسعه خدمات این بیمارستان طی چند سال اخیر اقدام های زیادی انجام شده که از آن جمله می توان به آوردن متخصص طب اورژانس، دریافت چهار دستگاه دیالیز جدید، کولونوسکوپی، تجهیز بخش رادیولوژی، نصب چهار یونیت جدید در بخش دندانپزشکی، تجهیز دندانپزشکی به عکسبرداری تک دندان، تمدید و صدور دفترچه بیمه در داخل بیمارستان، اسکن پرونده‎های قدیمی و بایگانی آنها، ارتقای تله مدیسن و ایجاد اتاق خونگیری کودک اشاره کرد. 

همانطور که می دانید، یکی از ویژگی های درمانگاه های عملیاتی، وقوع حادثه است، از این رو در بخش اورژانس، متخصص طب اورژانس داریم تا با توجه به تخصص خود، بتواند در ثانیه های طلایی نوع بیماری را تشخیص و درمان را آغاز کند.  از سال های گذشته، سیستم آندوسکوپی را در داخل بیمارستان داشتیم، اما قرار است به دستگاه کولونوسکوپی نیز مجهز شود. با این کار می توان از ارجاع بیماران به اهواز و دیگر شهرها جلوگیری کرد.  در بخش دندانپزشکی نیز چهار یونیت جدید نصب کرده ایم که یکی از آنها در مرکز سلامت کار و یک یونیت نیز برای مرکز سلامت خانواده در نظر گرفته شده است. علاوه بر آن، سیستم دندانپزشکی را به عکسبرداری تک دندان مجهز کرده ایم و دیگر نیازی نیست که بیمار برای گرفتن عکس به خارج از بیمارستان برود.  بخش آزمایشگاه نیز از نظر نیروی انسانی و امکانات تجهیز شده و ارزیابی کیفی آن نیز در رده عالی قرار دارد. با این روش از اعزام به اهواز و شیراز جلوگیری می شود.
 از دیگر کارهای آزمایشگاه می توان به اتاق خونگیری کودک اشاره کرد.  یکی دیگر از کارهای انجام شده، صدور دفترچه های بیمه است که در گذشته به تهران و اهواز فرستاده می شد؛ اما با پیگیری های انجام شده از سال گذشته، دفترچه ها در داخل منطقه آغاجاری تعویض و تمدید می شود.
اسکن پرونده ها، یکی دیگر از مواردی است که در دستور کار داشتیم و اکنون نیز ادامه دارد. با این روند تمام پرونده هایی که از 60 سال پیش تاکنون در بایگانی بود، به صورت اسکن شده در آرشیو قرار گرفته و اواخر سال 1397 با دو تریلر برای امحا فرستاده شده است.
بلوک های مسکونی نیز با اقدام صورت گرفته، کابل کشی شده و تلفن های داخلی راه اندازی خواهد شد.
در واحد توانبخشی نیز به دلیل مشکلاتی که داشتیم، قرار بود برون سازی شود و بعد از توجیه سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، دو نیروی جدید در این بخش به ما داده شد و با این روند توانستیم در بخش فیزیوتراپی رضایت مراجعه کنندگان را به دست آوریم. از سال 1396 پرداخت حقوق به نیروها اولویت بندی شد که به ترتیب شامل نیروهای پیمانکاری، قرارداد موقت، پزشکان عمومی و پزشکان متخصص می شود.  به روز کردن پرداخت هزینه های کارکنان نفت در درمان غیر مستقیم نیز یکی دیگر از اقدام های انجام شده است که همسو با هدف رضایتمندی کارکنان نفت انجام می شود. به این صورت که اگر کسی اول ماه قبض درمان غیر مستقیم را به ما تحول دهد، تا پایان ماه پرداخت ها صورت خواهد گرفت.  یکی دیگر از اقدام های انجام شده، در اختیار قراردادن شماره های همراه مسؤولان بیمارستان در کنار تلفن های ثابت است.  به ما قول داده اند که هفت آمبولانس در اختیارمان قرار دهند تا بیمارانی همچون مبتلایان به تروما که به سی تی اسکن نیاز دارند و گاه ممکن است به شهرهای دیگر مانند ماهشهر، بهبهان و اهواز فرستاده شوند، بتوانند به وسیله آمبولانس اعزام شوند، از این رو و با توجه به مستهلک بودن آمبولانس هایمان باید این اختصاص در اولویت قرار گیرد.
 با توجه به اینکه قدمت بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری بیش از نیم قرن است، به طور قطع موانع و مشکلاتی وجود دارد، لطفا در این زمینه توضیح دهید که با چه کمبودهایی روبه رو هستید؟
شهر امیدیه، یک منطقه عملیاتی است که مانند دیگر مناطق عملیاتی نیست؛ زیرا بیمارستان صنعت نفت مسجد سلیمان نیروهای خوبی جذب کرده؛ اما شبکه بهداشت و درمان ما نتوانسته این نیروها را جذب کند. همچنین در منطقه گچساران 6 رادیولوژیست در سطح شهر فعالیت می کنند، در حالی که در شهر امیدیه به تازگی یک مطب رادیولوژی راه اندازی شده است.
در بهبهان نیز حدود سه هزار و 800 نفر از همکاران شاغل و بازنشسته مستقر هستند و درمان غیر مستقیم به آنها می دهیم. از این رو پیشنهاد می کنیم تا بهبهان جزو مناطق عملیاتی در نظر گرفته شود و کارکنان این مناطق بدون دریافت فرانشیز، خدمات دریافت کنند.
 یکی دیگر از مشکلات ما به واحد آی سی یو باز می گردد که متاسفانه به دلیل نبود امکانات از جمله پزشک متخصص نتوانستیم راه اندازی کنیم.
این شهر کوچک است، بنابراین انتظار داریم سازمان بهداشت و درمان همانطور که تا حالا حمایت کرده ، از این به بعد نیز حمایت بیشتری نمایند تا بتوانیم پزشکان متخصص چه به صورت مقیم و چه به صورت پروازی به خدمت بگیریم.

اکنون چند مرکز سلامت خانواده از سوی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری در نظر گرفته شده است؟
سه مرکز سلامت خانواده داریم که درمانگاه شماره (یک)، درمانگاه امام رضا(ع) و درمانگاه میانکوه این خدمات را به خانواده های صنعت نفت ارائه می دهند، ضمن آنکه با ایجاد مرکز سلامت کار، مراجعه کنندگان برای معاینه های دوره ای به بیمارستان مراجعه نمی کنند، مگر اینکه به برخی مشاوره های تخصصی نیاز داشته باشند.
 در زمینه بهبود کیفیت بیمارستان صنعت نفت شهید ایرانپور توضیح دهید؟
از سال 1395 تاکنون بی وقفه تلاش می کنیم تا با بهبود مستمر کیفیت خدمات سلامت و افزایش ایمنی بیماران و با به کارگیری 9 راه حل ایمنی بیمار در چارچوب نظام حاکمیت بالینی، شرایطی را فراهم آوریم تا مطمئن ترین انتخاب برای همه کارکنان و خانواده بزرگ صنعت نفت و سایرخدمت گیرندگان باشیم و بتوانیم محیطی امن و ایمن ایجاد کنیم و از جدیدترین امکانات و تجهیزات، در مسیر خدمت دهی بهتر بهره بجوییم و فضای فیزیکی بیمارستان را با ایجاد مکان استاندارد جدید به نحو مطلوب تغییر دهیم که در این زمینه بهره گیری از افراد متخصص و مجرب دانشگاهی، ایجاد تسهیلات رفاهی،زیباسازی محیط و ایجاد فضای سبزمفرح و با نشاط، گسترش بخش ها و توجه به رضایت مندی گیرندگان خدمت و کارکنان بیمارستان در راس برنامه کاری مان قرار دارد.

 همکاری شما با شرکت بهره برداری نفت و گاز آجاری چگونه است؟
بیشترین جمعیت طبی را کارکنان شرکت نفت و گاز آغاجاری به خود اختصاص داده است. همیشه در تمام جلسه های ایمنی این شرکت حضور داریم و به عنوان خط اول شرکت می کنیم و در زمان بحران، به عنوان اسکورت های پزشکی نیز در کنار آنها هستیم.
 آرزو می کنیم که تمام کارکنان عملیاتی همیشه سلامت باشند و اگر حادثه ای رخ دهد، با تمام توان در خدمت این کارکنان هستیم.

۲۳ مهر ۱۳۹۸ ۰۸:۳۶
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۱۳۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید