سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۱:۳۲
 

اخبار

جوابیه سازمان بهداشت‌ و درمان صنعت نفت به گزارش خبرگزاری مهر

روابط عمومی سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت در پاسخ به گزارش منتشرشده در خبرگزاری مهر توضیحاتی را ارسال کرد.

پیرو خبر منعکس‌شده مورخ دو تیرماه آن خبرگزاری با عنوان «بی‌توجهی صنعت نفت به مسئولیت اجتماعی؛ ناسپاسی مهمان در مقابل میزبان / قطب انرژی کشور بیمارستان نفت ندارد"، ضمن اعلام عدم‌تأیید آن مطلب، توضیحاتی به شرح زیر جهت اطلاع نگارنده و عموم مردم شریف ایران ارائه می‌گردد.

بهداشت و درمان صنعت نفت در استان بوشهر با در اختیار داشتن دو بیمارستان توحید جم و خلیج‌فارس خارگ، بیش‌ترین ظرفیت خود را به مردم بومی منطقه اختصاص داده است. این دو بیمارستان عضو نظام طرح تحول سلامت دانشگاه علوم پزشکی بوشهر بوده و تنها بیمارستان‌های صنعت نفت کشور می‌باشند که کلیه خدمات حوزه خود را با تعرفه دولتی در اختیار عموم مردم استان بوشهر قرار داده‌اند. بیمارستان توحید جم از سال ۱۳۷۵ فعالیت رسمی خود را آغاز کرده است.

فعالیت بیمارستان صنعت نفت خلیج‌فارس جزیره خارگ از حدود سال‌های ۱۳۳۸ شروع‌شده و بیمارستانی در فضای ۴۰۰۰ هزار مترمربع که واحدهای درمانی آن از اتاق‌های دیوارهای چوبی که در کنار هم قرارگرفته و بعداً نام بیمارستان به خود گرفت. این بیمارستان افتخار دارد که به مجروحین حملات هوایی در هشت سال دفاع مقدس خدمت‌رسانی کرده و حتی خود نیز اولین پرستار شهید سازمان را تقدیم نظام مقدس جمهوری اسلامی نموده است. این بیمارستان که به نام شهید بهشتی مزین شده بود تمام خدمات بیمارستان عمومی سطح یک را به مردم بومی جزیره ارائه کرد تا اینکه در سال ۱۳۸۹ ساختمان جدید بیمارستان با زیربنای حدود ۸۰۰۰ هزار مترمربع و به نام بیمارستان صنعت نفت خلیج‌فارس جزیره خارگ به بهره‌برداری رسید.

این بیمارستان‌ها شامل بخش‌های داخلی، جراحی، اطفال و نوزادان، ccu، زایشگاه، اتاق عمل، اورژانس، تالاسمی، دیالیز و بخش تشخیصی شامل آندوسکوپی در بیمارستان توحید جم، اسپیرومتری، تست ورزش، اکوکاردیوگرافی، الکتروکاردیوگرافی، بخش رادیولوژی، سونوگرافی، آزمایشگاه تشخیص طبی است. بخش امحاء و بی‌خطر سازی پسماندهای پزشکی بیمارستان توحید جم تمامی پسماندهای عفونی شبکه بهداشت و درمان وابسته به دانشگاه در شهر جم، ریز و توابع را پذیرش نموده و عملیات بی‌خطر سازی آن‌ها را بر عهده دارد. بیمارستان توحید جم با ۹ رشته تخصصی ثابت در تمام طول ماه (بیماری‌های زنان و زایمان، اطفال، قلب و عروق، بی‌هوشی، ارتوپدی، داخلی، جراحی عمومی، رادیولوژی و سونوگرافی و طب اورژانس) و ۶ رشته تخصصی پاره‌وقت (گوش و حلق و بینی، چشم، پوست و مو، روانپزشکی، کلیه و مجاری ادراری و کارشناس بینایی‌سنجی) و بیمارستان صنعت نفت خلیج‌فارس خارگ با ۵ رشته تخصصی ثابت (جراحی، داخلی، اطفال، زنان و زایمان و بی‌هوشی) و ۵ رشته تخصصی پاره‌وقت (قلب و عروق، ارولوژی، ارتوپدی، اعصاب و روان، گوش و حلق و بینی و پوست) بخشی از مسئولیت اجتماعی صنعت نفت در استان را بر عهده‌دارند. این تنوع خدمات و همچنین عدم وجود مراکز درمانی مشابه در سطح شهرستان جم و خارگ باعث شده، تنها نقطه اتکای مردم کم برخوردار این دو منطقه در تمامی ساعات شبانه‌روز، بیمارستان‌های صنعت نفت باشد. بخشی از خدمات سال ۹۸ بیمارستان‌های صنعت نفت بوشهر و خارگ به مردم منطقه به شرح ذیل است:

شرح

تعداد

درصد ساکنین بومی

درصد جمعیت طبی صنعت نفت

مراجعین به دیالیز

2237

87      درصد

13   درصد

مراجعین به تالاسمی

2015

100      درصد

0    درصد

تعداد سزارین و زایمان

479

86      درصد

14   درصد

کل موارد بستری

4975

90     درصد

10    درصد

اعزام با آمبولانس

915

70     درصد

30  درصد


ارائه خدمات ویژه به بیماران دیالیزی و تالاسمی که نیاز این بیماران را از عزیمت به شهرهای مجاور مرتفع نموده است جزو افتخارات بهداشت و درمان صنعت نفت است. در ضمن بر اساس توافق انجام‌شده در وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی، با توجه بر جمعیت بالای سرانه پرداز در منطقه اعم از ساکنین بومی و شرکت‌های خصوصی و دولتی مقرر شد سازمان تأمین اجتماعی پوشش درمانی منطقه عسلویه را به عهده داشته باشد و منطقه جم تحت پوشش بهداشت و درمان صنعت نفت قرار بگیرد و کنگان به عنوان بیمارستان معین منطقه را وزارت بهداشت پشتیبانی نماید.

از طرف دیگر مصوبه‌ای در وزارت نفت برای احداث یک مرکز پیش بیمارستانی (تروماسنتر) در منطقه عسلویه وجود دارد که تحت مدیریت سازمان منطقه ویژه اقتصادی انرژی پارس در حال پیگیری است و این خود ضریب ایمنی سلامت در قطب انرژی کشور را در حالی افزایش خواهد داد که بیش از ۲۰ هزار نیروی بومی استان بوشهر بخش قابل‌توجهی از سرمایه نیروی انسانی را شامل می‌شود. قابل‌ذکر است بعد از شیوع همه‌گیر ویروس کرونا، تمامی خدمات مرتبط با تشخیص و درمان بیماری کووید ۱۹ در بیمارستان‌های صنعت نفت استان بوشهر به‌طور کاملاً یکسان برای مردم بومی منطقه و کارکنان صنعت نفت ارائه می‌گردد.

همچنین وزارت نفت مبلغ ۱۵ میلیارد تومان برای خرید دستگاه سی‌تی‌اسکن، دستگاه MRI، راه‌اندازی بخش ICU جراحی مغز و اعصاب و توسعه بخش اورژانس بیمارستان کنگان کمک کرده که این خود پشتیبانی‌کننده منطقه عسلویه است و خدمات آن‌ها ستودنی است. هزینه خرید، نصب و راه‌اندازی دستگاه سی‌تی‌اسکن بیمارستان نبی اکرم (ص) تأمین اجتماعی عسلویه به مبلغ ۲۰ میلیارد ریال با موافقت شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس جنوبی توسط پتروشیمی جم تأمین شد که این خود توجه به محیط پیرامونی و مسئولیت اجتماعی نفت است. مبلغ ۷ میلیارد و ۵۰۰ هزار تومان برای تجهیز بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان‌های عسلویه، جم، کنگان، دیر و سایر بیمارستان‌های محیط پیرامونی با موافقت شورای راهبردی پتروشیمی‌های منطقه پارس جنوبی، شرکت‌های پتروشیمی اختصاص‌یافته که به صورت فعال جهت مبارزه با کرونا مشارکت می‌نمایند.

۸ تیر ۱۳۹۹ ۱۲:۳۷
تعداد بازدید : ۳۴,۸۸۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید