سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۱۰ فروردین ۱۴۰۳ ۰۲:۲۴
 

اخبار

پوکی استخوان، بیماری خاموش / کاهش توده استخوانی از دلایل ابتلا به پوکی استخوان است

پوکی استخوان، یک «بیماری خاموش است» و تا زمان بروز شکستگی، به طور معمول هیچ علائم و نشانه ای ندارد. شکستگی مهم ترین و جدی ترین عواقب پدیده پوکی استخوان است. شکستگی ناشی از پوکی استخوان می تواند باعث ناتوانی و معلولیت قابل توجه و از دست دادن کیفیت زندگی افراد شود.

اهمیت پوکی استخوان به حدی است که سازمان بهداشت جهانی WHO روز ۲۰ اکتبر (۲۸ مهرماه)   را به عنوان روز جهانی پوکی استخوان یا همان استئوپروز نامگذاری کرده است. دکتر مجیب بیرجندی  رییس بخش  توان بخشی و طب فیزیکی بیمارستان نفت تهران به مناسبت این روز در گفتگو با خبرنگار روابط عمومی سازمان ، ضمن تاکید بر نقش و اهمیت این بیماری بر کیفیت زندگی انسان، آن را بیماری خاموشی عنوان کرد و گفت : تا بروز شکستگی به طور معمول هیچ علائم و نشانه ای از این بیماری بروز نمی دهد، شکستگی ناشی از پوکی استخوان می تواند باعث ناتوانی و معلولیت قابل توجه و از دست دادن کیفیت زندگی افراد شود.

وی افزود : پوکی استخوان باعث ضعف و شکنندگی استخوان‌ها می‌شود، در موارد شدید به قدری شکننده، که حتی با یک زمین خوردن ساده یا فشار‌های کوچکی مثل خم شدن استخوان‌ها ترک می‌خورند.

دکتر بیرجندی ادامه داد : رژیم غذایی سالم و ورزش‌ می‌توانند به جلوگیری از تحلیل رفتن استخوان یا تقویت استخوان‌های ضعیف بدن کمک کنند،   مصرف بی رویه نمک ، پروتئین  و نوشیدنی الکلی و کاهش کلسیم از جمله عوامل در افزایش پوکی استخوان بشمار میرود.

رییس بخش  توان بخشی و طب فیزیکی بیمارستان نفت تهران  تصریح کرد : عدم تحرک ، تغذیه نامناسب و کمبود ویتامین D از علل مهم پوکی استخوان بشمار میرود که بهترین راه پیشگیری از پوکی استخوان، افزایش استحکام استخوان‌ها از طریق تغذیه صحیح و ورزش می باشد.

وی با اشاره به آمار وزارت بهداشت  در خصوص میزان مبتلایان به بیماری پوکی استخوان گفت : حدود 50 درصد خانم ها  و 20 درصد آقایان ایرانی بیماری پوکی استخوان دارند و متاسفانه رنج سن بیماری کاهش پیدا کرده و فرد ممکن است بدون آن که خود متوجه شود به پوکی استخوان مبتلا شده باشد

دکتر بیرجندی با تاکید بر اینکه پیشگیری مقدم بر درمان است در بیماری پوکی استخوان افزود : از بدو تولد تا 30 سالگی توده های استخوانی تشکیل میشود و این بازه زمانی بهترین فرصت برای افزایش این توده ها است .
رییس بخش  توان بخشی و طب فیزیکی بیمارستان نفت تهران  اظهار داشت : در واقع بعد از ۳۰ سالگی به ازای هر ۱۰ سال بتدریج علایم کاهش توده استخوانی افزایش می یابد، جنس، یائسگی، سابقه فامیلی، وزن و اندازه استخوان، بیماری ها، مصرف داروها، بی تحرکی، سیگار کشیدن و کمبود کلسیم و ویتامین در مواد غذایی از دیگر دلایل ابتلا به پوکی استخوان است.

دکتر بیرجندی خاطر نشان کرد : در حال حاضر بهترین روش برای تشخیص پوکی استخوان، سنجش تراکم استخوان یا دانسیتومتری است ، تشخیص زودرس این عارضه در پیشگیری از ضایعات، کمک شایانی می کند و بدین مناسبت، شعار هفته سلامت استخوان سال 1400 «مهار پوکی استخوان با تشخیص به موقع» اختصاص یافته است.

خبرنگار: نفیسه هوشیار
۲۹ مهر ۱۴۰۰ ۱۰:۰۳
تعداد بازدید : ۱۴,۹۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید