سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۰۴

اخبار

هفته حمایت از بیماران هموفیلی گرامی باد.

هدف اصلی از هفته حمایت از بیماران هموفیلی، طرح شرایط بیماران و نیازهای آنها به دنبال افزایش آگاهی و مشارکت هرچه بیشتر مردم است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری : اول تا هفتم مردادماه به عنوان هفته حمایت از بیماران هموفیلی نامگذاری گردیده است. این هفته شاید تلنگری باشد تا در هیاهوی روزمرگی های خود به درد کودکانی فکر کنیم که نشاط جست و خیزهای کودکانه و شیطنتهای نوجوانانه را با هراس خونریزی و دردهای مفصلی و عوارض و رنج های ریز و درشت دیگر عوض کرده اند. درد و رنج پدر و مادرهایی که علاوه بر تحمل درد و رنج جگر گوشه هایشان باید استرس و نگرانی ناشی از گرانی و کمبود گاه به گاه داروها و فرآورده های خونی مصرفی آنها را نیز تحمل کنند .

بیماری هموفیلی ، معروفترین اختلال انعقادی است. این بیماری در دونوع A و B ظهور پیدا می کند.

هموفیلی بیماری ارثی است که از طریق ژن موجود بر روی کروموزوم X منتقل می شود و افراد ذکور به آن مبتلا می شوند . گرچه خانم ها میتوانند ناقل این بیماری به شمار روند. از هر ده هزار تولد ذکور یکنفر مبتلا به هموفیلی نوع A می شوند . آمار موالید با بیماری هموفیلی نوع B بین یک سوم تا یک چهارم موالید مبتلا به هموفیلی نوع A است. مبتلایان به هموفیلی نوع A فاکتور انعقادی ۸ و مبتلایان به هموفیلی نوع B فاکتور انعقادی ۹ را به اندازه کافی در خون خود ندارند. در بیماران مبتلا به هموفیلی شدت خونریزی با توجه به میزان اختلالات ژنتیکی ، متفاوت است و در سه گروه شدید ، متوسط و خفیف قرار می گیرند.

در حال‌ حاضر نمی‌توان‌ از این‌ بیماری‌ پیشگیری‌ به‌ عمل‌ آورد اما با کمک دانش و درمان مناسب می‌توان شدت و گسترش آن را کنترل کرد و انتظار عمری‌ نزدیک‌ به‌ عمر طبیعی‌ را داشت‌ .
۱ اَمرداد ۱۴۰۱ ۰۸:۳۶
تعداد بازدید : ۳۶۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید