سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۳۰ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۰:۰۴

اخبار

16 می، روز جهانی پارکینسون

از علائم اصلی پارکینسون : کندی حرکات، لرزش در حال استراحت ، اختلالات تعادلی و رژیدیتی(سفتی اندام ها و ستون فقرات) هستند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری،اولین بار توسط James Parkinson در سال 1817 شرح داده شد.
این بیماری بین 45 تا 70 سالگی شروع می شودو در سنین قبل از 30 سالگی ناشایع است.
عواملی چون ضربات جمجمه ، اختلالات اضطرابی و کار زیاد و .. تأثیری در ایجاد بیماری ندارد و بیماری به صورت ایدئوپاتیک است، در همه کشورها و نژاد های مختلف و همه طبقات اجتماعی مشاهده می شود.
علائم بالینی بیماری:
کندی حرکات، لرزش در حال استراحت ، اختلالات تعادلی و رژیدیتی(سفتی اندام ها و ستون فقرات) از علائم اصلی پارکینسون هستند. صورت ماسکه و اختلال راه رفتن نیز جزء علائم بیماری می باشند.
باتوجه به اینکه بیماری پیشرفت آهسته ای دارند خیلی از افراد فامیل در ابتدا توجهی به بیماری ندارند.
بیماران در ابتدا ممکن است از درد نواحی کمر ، گردن و شانه ها و مفاصل شاکی باشند.راه رفتن کند می شود و دامنه حرکات اندام فوقانی هنگام راه رفتن کاهش می یابد، تعداد پلک زدن کاهش یافته (در افراد طبیعی 12 تا 20 بار در دقیقه پلک زدن وجود دارد ولی در افراد پارکینسون به 5 تا 10 بار در دقیقه کاهش می یابد.) که با توجه به افزایش شیار پلکی حالت خیرگی چشم ها بوجود می آید. لرزش بیش تر در دست ها و حالت پول شمردن در حالت استراحت دیده می شود.راه رفتن به صورت قدم های آهسته و حالت خمیده می باشد که باعث افتادن های مکرر می شود.در سیر بیماری نوشتن مختل می شود.صحبت کردن به صورت مونوتون و آهسته و نامغفهوم است.غذا خوردن و سایر مهارت های بیمار کند و طولانی می شود.افسردگی و اختلال حافظه در سیر بیماری ممکن است در درصدی از بیماران بوجود بیاید.
علت بیماری:
کاهش تولید دوپامین در ماده سیاه هسته ای قاعده ای مغز می باشد.این بیماری غیر ارثی است.
درمان:
باتوجه به کاهش دوپامین درمان با لوودوپا و آگونیست های دو پامین از درمان های اصلی می باشد. سایر درمان ها مثل آنتی کولینرژیک و مهار کننده مونوآمینواسیداز و مهار کننده کاتکول-ا-متیل ترانسفراز جزء درمان های تکمیلی است.
در مواردی که بیماری پیشرفت می کند و به درمان های فوق جواب نمی دهد درمان با قرار دادن الکترود از هسته های ساب تالامیک یا در گلوبوس پالیدوس استفاده می شود همچنین درمان های توانبخشی از جمله کاردرمانی می تواند در کاهش علائم بیمار بسیار موثر باشد.
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۲ ۰۸:۵۹
تعداد بازدید : ۱۸۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید