سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز یکشنبه ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۵:۵۰

اخبار

اجرای "طرح غربالگری آسم و آلرژی های تنفسی" در بهداشت و درمان صنعت نفت

این طرح برای اولین بار در سطح کشور و به منظور شناسایی زودرس این بیماری ها و برنامه ریزی جهت کنترل آنها توسط بهداشت و درمان صنعت نفت انجام می شود
 به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری با توجه به آغاز "طرح غربالگری آسم و آلرژی های تنفسی" در مناطق 14 گانه بهداشت و درمان و اهمیت اطلاع رسانی آن ، مصاحبه ای با دکتر سید محمود فاطمی رئیس مرکز سلامت خانواده و مجری این طرح در منطقه آغاجاری انجام دادیم که در ذیل می خوانید : 

 

در مورد  برنامه های روزانه مرکز سلامت کار توضیح دهید 
مراکز سلامت خانواده بر اساس پزشکی خانواده می باشد که در 2 درمانگاه امام رضا (ع) و میانکوه به جهت تحت پوشش قرار دادن شاغلین و بازنشستگان و خانوادهای آنان می باشد .
پزشک خانواده موظف به ارائه خدمات با کیفیت و متناسب با نیاز افراد تحت پوشش بوده و برای تامین ، حفظ و ارتقای سلامت فرد، خانواده و جامعه بوده و همچنین مسئول ارتقای سلامت جسمی ، روانی و اجتماعی جمعیت تحت پوشش می باشد.
از جمله مهمترین وظایف پزشکی خانواده ارائه خدمات و مراقبتهای اولیه بهداشتی بوده و مهمترین اولویت آن کلیه خدمات سلامت خانواده به شکل فعال (Active) به جمعیت تحت پوشش ارائه گردد که این خدمات به صورت جامع با پاسخگویی مستمر به افراد تحت پوشش خود (اعم از سالم و بیمار) بدون توجه به سن ، جنسیت ، فرهنگ و نوع بیماری قبل از تولد تا لحظه مرگ می باشد.
در مورد طرح غربالگری آسم و آلرژی های تنفسی  به طور مفصل توضیح دهید و بفرمایید که هدف از اجرای این طرح چیست:
با توجه به اینکه بیماری های غیر واگیر مزمن روز به روز در جهان گسترش می یابد یکی از کارهای اصلی مرکز سلامت پیشگیری از ابتلا ، تشخیص در مراحل اولیه و پنهان ، درمان زودرس ، کاهش عوارض و ناتوانی ناشی از آنها می باشد تا از تحمیل بار سنگین به خانواده ، جامعه ،صنعت و کشور جلوگیری شود.
بیماریهای غیرواگیردار مزمن از جمله بیماریهای قلبی و عروق،دیابت ،فشارخون بالا ، اختلال چربی خون ، اختلال وزن ، بیماریهای تنفسی مزمن و آسم ،سرطانها در قرن اخیر تهدید کننده های انسان می باشند و راه حل کنترل آنها پیشگیری اولیه مبتنی بر برنامه های جامع و فراگیر جمعیت است که اسامی آنان شناسائی و کنترل شده وجزء مهمترین و شایعترین عوامل خطر می باشند که این عوامل روز به روز در کشور ما رو به افزایش است.
 یکی از برنامه های خدمات سلامت جهت جمعیت تحت پوشش در نظام سلامت خانواده ، فراخوان و غربالگری می باشد که  ضمن کنترل فشارخون و نبض،قد و وزن ،معاینه بالینی ،از طریق پرسش نامه های که برای هر فرد جداگانه تکمیل می شود.
سبک زندگی و ریسک فاکتورهای احتمالی را بررسی کرده که خود این ریز فاکتورها  شامل پرسشنامه های وضعیت تغذیه سالم و مناسب بدن به صورت روزانه،سلامت روان،دور قفسه سینه و بیماری قلبی ، دخانیات می باشد که از سال گذشته پرسشنامه سنین و مراحل (ASA) برای کودکان زیر 5سال جهت بررسی تکامل کودکان اضافه شد و 2 ماه قبل نیز پرسشنامه های غربالگری افسردگی و آسم و آلرژی نیز به محوطه فوق پیوست .
نحوه ی غربالگری آسم و آلرژی در منطقه ما با توجه به آلودگی های هوا و ریزگردها و همچنین بحران های تنفسی که در پاییز و موقع بارندگی اتفاق می افتد ، بسیار مهم بوده و با بررسی و شناخت وضعیت افراد تحت پوشش که در صورت داشتن زمینه آسم و آلرژی . 
 

آسم  

 
آموزش های لازم در جهت کنترل و جلوگیری از  تشدید بیماریهای آنها در تغییرات هوائی.
مراحل درمان آنها نیز در موارد ابتلا به بیماری آسم ، برنامه آسم درمانی برای آنها اجرا می شود.
 
جامعه هدف این طرح کیست:
در موقع غربالگری برای هرسن ، بسته ی خدماتی متفاوتی ارائه می شود ازجمله بسته خدماتی کودکان ، نوجوانان ، یائسگی ، بارداری ، قبل ازبارداری ، بعدازبارداری و تنظیم خانوار می باشدکه خدمات پاراکلینیکی خاصی برای هرگروه تعریف شده و ارائه می گردد از قبیل آزمایشگاه ، شنوایی سنجی ، بینایی سنجی ، ماموگرافی ، پاپ اسمیر ، اسپیرومتری و همچنین ارجاع به کلینیک دندان پزشکی ، شنوایی و بینایی سنجی گروه های مختلف می باشد
 
میزان موفقیت این طرح  را چطور ارزیابی می کنید
دربررسی های صورت گرفته حدود بیست هزار نفری تحت پوشش این بهداشت و درمان آمار بیماری های غیر واگیر مزمن به طریق زیر است:
افراد مبتلا به پره دیابتIFG 1241 نفر
افرادمبتلابه دیابت 2626 نفر
افرادمبتلا به فشارخون بالا 3417 نفر
افرادمبتلابه اختلال چربی 3623 نفر
افرادمبتلابه بیماریهای قلب وعروق 1015 نفر
افرادمبتلا به چاقی و اندام وزن 6295 نفر
 
از  نتایج حاصل از این طرح چه استفاده ای می شود و به کجا منعکس می شود
همان گونه که مشاهده می شودکه   به 30% افراد تحت پوشش مبتلا به اضافه وزن و چاقی بوده که منشا ندارند و مهمترین  عامل خطر در جامعه ما می باشد و نشان دهنده این است که نیاز به تغییرات درسبک زندگی افراد از جمله تغییر درنوع غذای روزانه مصرفی و همچنین تحرک بدنی روزانه می باشد  تا ضمن به حداقل رساندن عوارض بیماریهای مزمن ، کودکان و نسل آینده با تغییر در سبک زندگی پدران و مادران خود به نوعی تغییر عادت در آنها ایجاد شود و در آینده از بسیاری خطراتی سلامتی کاملتر شود.
از فعالیتهای پزشکی خانواده ، پس از مدیریت شناسائی بیماریهای مزمن غیر واگیردار کنترل و درمان این اختلالات می باشد که با انتخاب پزشک خانواده ثابت سعی در امر فوق می باشد و در صورت نیاز از طریق سیستم ارجاع به سطح بالاتر ارجاع گردد.
پزشکی خانواده به 8 مدرسه این منطقه نیز خدمات بهداشتی ارائه داده و ضمنا قبل از شروع و در طول سال تحصیلی با مدارس جهت بهداشت مدارس همکاری کرده و ضمن ایجاد آموزش در کلاسهای مدارس سعی در افزایش بهداشت و سلامت مدارس را می نماییم 

 

  آسم

۲۴ اَمرداد ۱۳۹۶ ۱۶:۵۲
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۱۰۲

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید