سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۲۳:۵۵

اخبار

ارتقا کیفیت آزمایشات با به کارگیری دستگاه های مدرن در آزمایشگاه

احمد کاظمی رئیس آزمایشگاه: تجهیزات جدید آزمایشگاه باعث افزایش چشمگیر عملکرد کمی و کیفی در ارائه نتایج آزمایشات به مراجعین محترم شده است .

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری با توجه به منشور حقوق بیمار مبنی بر آگاهی از امکانات و توانمندی های محل درمان خود و به منظور آشنایی مراجعین و آحاد مردم با امکانات و تجهیزات پزشکی و اطلاع از وضعیت سیستم درمانی منطقه ، فعالیت های قسمت های مختلف بهداشت و درمان در فواصل زمانی منظم انعکاس داده خواهد شد

در همین زمینه قبلا عملکرد بعضی از واحدها از جمله بخش مراقبت های ویژه قلبی را منتشر کردیم و این بار به سراغ یکی از پیشکسوتان آزمایشگاه در سطح سازمان رفتیم تا ما را با تجهیزات جدید این بخش استراتژیک آشنا کند.

احمد کاظمی که هم اکنون رئیس آزمایشگاه بیمارستان شهید ایرانپور نفت منطقه آغاجاری می باشد با 32 سال کار مداوم در آزمایشگاه دنیایی از تجربه را به همراه دارد.

مهربان و خوشرو و در عین حال بسیار مسلط و پر تجربه می باشد . آزمایشگاه را خانه خود می داند و به هیچ وجه  حاضر نیست خدشه ای به عملکرد "این خانه خودش" وارد شود.

پای صحبت وی می نشینیم تا ما را با دستگاه های جدید این بخش که با مساعدت و عنایت جناب آقای دکتر سمیع مدیرعامل محترم سازمان و همکاری مدیران محترم ستادی و منطقه به منظور ارائه خدمت با کیفیت به مردم و تجهیز ساختمان جدید بیمارستان تهیه شده آشنا کند.

رئیس آزمایشگاه ابتدا از همکاری مدیران و مسئولان در تجهیز آزمایشگاه تشکر می کند و  می گوید:تجهیزات جدید آزمایشگاه باعث افزایش چشمگیر عملکرد کمی و کیفی در ارائه نتایج آزمایشات به مراجعین محترم شده است و در بازخوردی که از پزشکان ، پرستاران ، بیماران و مراجعین محترم گرفتیم میزان رضایت آنها سیر صعودی داشته است.

احمد کاظمی با اشاره به راه اندازی بعضی از سرویس های آزمایشگاهی جدید تاکید می کند:بعضی از دستگاه ها که جدیدا خریداری شده برای اولین بار است که در سطح منطقه راه اندازی می شود و از این لحاظ ارجاع و اعزام بیماران به خارج از بهداشت و درمان کاهش چشمگیری می یابد.

وی همچنین به نیروی انسانی آزمایشگاه اشاره می کند و  با ابراز رضایت از وجود کارشناسان توانمند در این حوزه ، میانگین تجربه کاری در بین همکاران خود را 17 سال اعلام می کند و این میزان تجربه را مایه اطمینان خاطر پزشکان و  آرامش مراجعین می داند.

 قدیمی ترین کارشناس آزمایشگاه در ادامه به رزومه بعضی از  همکاران خود اشاره می کند و می گوید:در بین همکاران ما افرادی هستند که دانشجوی رتبه اول دانشگاه علوم پزشکی اهواز بوده و حضور این افراد باعث بالا رفتن کیفیت کار در آزمایشگاه شده است.

رئیس آزمایشگاه در ادامه به معرفی دستگاه های جدید پرداخته و عملکرد آنها را توضیح داده که با هم می خوانیم:

1 – دستگاه الکتروکمی لومینسانس Cobas e411 : 

این دستگاه دارای تائیدیه های FAD – CE – GS – ISO 9001 بوده ، این دستگاه اکثر آزمایشات هورمونی و ایمیونولوژی که توسط پزشکان متخصص درخواست می گردد قادر به انجام می باشد .

در حال حاضر آزمایشات زیر در بخش هورمون انجام می شود که تقریباً جواب دهی اکثر آزمایشات بجز تعدادی معدود به روز می باشد . این آزمایشات شامل :

T3 – T4 – TSH – Free T4 – PSA – Free PSA – FSH – LH – Prolactin – DHEA – Testesteron  - BHCG – AFP – CEA – CA 15-3 – CA 125 – CA 19-9 – PTH – Anti TPO – Vitamin D3  - Progesteron – Ferritin                                                                                                                                        لازم به توضیح است.

این دستگاه از مجهزترین دستگاههای اتوماتیک در ایران است که به طور اتومات قادر به انجام کار می باشد  و با توجه به بودجه و صلاحدید مسئولین محترم  توانایی توسعه انجام تستهای دیگر بخش هورمون و ایمینولوژی را نیز دارا می باشد . 

ازمایشگاه

 

2 – دستگاه بیوشیمی Biolis 50i Superior :

علاوه بر دستگاه بیوشیمی Hitachi 902  و BS-200 اخیراً  آزمایشگاه مجهز به دستگاه فوق شده است . این دستگاه تمامی آزمایشات بیوشیمی خون و ادرار را با سرعت بسیار بالاتر و کیفیت عالی انجام می دهد .

آزمایشات ذیل توسط این دستگاه  انجام می شود:

FBS – BS 2hpp – BS – GTT - BUN – Creatinine – Cholesterol – TG – HDL – LDL – VLDL  - Ca – Phosphor – Na – K – Litium -  Uric Acid – CPK – LDH – CKMB – AST – ALT – Alk. Phosphatase  Bili ( T & D ) – Amylase – Iron – TIBC – Transferin – Protein – Albumin – A/G – Mg  - Hb A1C –IgA –  - آزمایشات بیوشیمی ادرار راندوم و ادرار 24 ساعته  

لازم به توضیح است که دستگاه Hitachi قادر به انجام 200 تست در ساعت می باشد . در حالی که دستگاه 50i Biolis قادر به انجام 480 تست در ساعت می باشد . 

ازمایشگاه  

 

 

3 – دستگاه کوآگلومتر KC 4 Delta : 

این دستگاه فاکتورهای انعقادی خون را با روش اتوماتیک انجام می دهد و عملکرد بسیار دقیقی دارد.

 h  

 

4 – دستگاه الکترو فورز :

این دستگاه قادر به انجام الکتروفورز  مایعات بدن می باشد .

در ابتدا درخواست راه اندازی هموگلوبین الکتروفورز و HbA1C با آن شده است . و لازم به توضیح است که این دستگاه قادر به انجام الکتروفورز پروتیئن سرم ، ادرار و مایع نخاع می باشد . و بسته به درخواست متخصص مربوطه امکان توسعه و گسترش آزمایشات  دیگر می باشد . ازمایشگاه

 

5 – دستگاه هماتولوژی Celltac Alfa:

علاوه بر دستگاه Sysmex Kx21N آزمایشگاه مجهز به دستگاه فوق شده است . دستگاه مذکور در بخش اورژانس آزمایشگاه راه اندازی شده است . آزمایشات خون شناسی CBC  توسط این دستگاه انجام می شود.

ازمایشگاه

 

6- دستگاه Blood Gass:

این دستگاه برای تعیین میزان گازهای خون به کار می رود و مخصوصا برای بیماران اورژانسی که دچار مشکلات تنفسی هستند بسیار کمک کننده و حیاتی است 

 k

۳ آبان ۱۳۹۶ ۱۷:۰۰
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲,۶۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید