سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۴:۲۷

اخبار

نقش تغذیه در کنترل دیابت

فرزاد کاظمی رئیس واحد تغذیه و امور غذایی: عدم توجه افراد سالم به رژیم غذایی صحیح باعث افزیش خطر ابتلا به بیماریهای مختلف و کاهش طول عمر می شود
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری به مناسبت روز جهانی دیابت مصاحبه ای با فرزاد کاظمی کارشناس تغذیه انجام دادیم که در ذیل می خوانید : 

 

1. تغذیه و رژیم غذایی در دیابتی ها چگونه می باشد ؟
اولا رژیم یک فرد دیابتی در اصل همانند رژیم یک فرد معمولی است . فقط یک بیمار دیابتی بایستی چند نکته را در رژیم غذایی خود رعایت نماید.یکی اینکه مصرف مواد غذایی که نمایه قندی (glycemi Index) بالا دارند را بسیار محدود نماید مثل قند،شکر،عسل،خرما،پولکی،نبات و سایر غذاهای شیرین .
این مواد بعد از مصرف به سرعت جذب شده و باعث بالا رفتن سریع قند خون می شوkد.

 

دوما در رژیم غذایی افراد دیابتی غذاهای حاوی کربوهیدرات باید در بین وعده های غذایی تقسیم شود.
تقسیم کربوهیدرات بر حسب نوع دیابت (1یا 2) و یا نوع انسولین تزریقی متفاوت است و داشتن وعده های غذایی منظم و تقسیم کربوهیدراتها  بین این وعده های غذایی اهمیت بیشتری از میزان کربوهیدرات رژیم غذایی دارد.

 

2- چه نوع مواد غذایی و خوراکی  برای دیابتی ها مناسب می باشد؟
طبیعی است که مواد غذایی که نمایه قندی (glycemi Index) پایینی دارند و همچنین مواد غذایی که حاوی فیبر بیشتری هستند برای افراد دیابتی مفید هستند مثل سبزی ها ، میوه ها ،دانه های کامل غلات مانند گندم سبوس دار ، برنج سبوسدار ، حبوبات مثل نخود ، لوبیا ،عدس و. ....
همچنین لازم به ذکر است مواد غذایی که حاوی ویتامین های  A،C ،E  و گروه  B هستند برای کنترل عفونت و جلوگیری از آسب به رگهای بدن در بیماران دیابتی مفید می باشند.

 

3- چه توصیه ای در خصوص افراد سالم و بیمار دیابتی دارید؟
و آز آنجایی که عوارض رژیم غذایی غلط (رژیم غذایی حاوی قندهای ساده به مقدار زیاد ، غذاهای پرچرب و پر نمک ، فست فود و...) به کندی به وجود می آید یک فرد سالم در کوتاه مدت متوجه آن نمی شود و می توان گفت یکی از دلایل ابتلای افراد به دیابت نوع 2 همین مسئله می باشد.و بر عکس افراد دیابتی به رژیم غذایی غیر صحیح حساسیت بیشتری دارند بنابراین رژیم علط غذایی تاثیر خود را در افراد دیابتی با سرعت بیشتری نشان می دهد.لذا افراد دیابتی لازم است نکات زیر را بخاطر بسپارند نوع غذا ،وعده های غذایی و زمان آن همگی بر روی میزان قندخون آنها اثر می گذارد.
بیماران دیابتی می توانند میزان قندخون خود را در یک سطح سالم و معقول نگه دارند بشرط اینکه :

 

الف)در هر شبانه روز در یک زمان مشخص غذا میل نمایند.
 ب)تقریبا یک مقدار مشخصی غذا میل کنند(مقدار غذا و کالری دریافتی بر اساس قد، وزن ، سن ، جنس و نوع فعالیت هر فرد متفاوت بوده و لازم است یک بیمار دیابتی جهت راهنمایی و دریافت رژیم غذایی مناسب به مشاور تغذیه و رژیم درمانی مراجعه نماید.
ج)داروهای خود را در زمان مشخص میل نموده و حداقل در شبانه روز 45 دقیقه ورزش هوازی انجام دهد.
در خاتمه توصیه می شود تمامی افراد جهت افزایش اطلاعات عمومی تغذیه ایی خود به نشانگرهای تغذیه ای برچسب شده توجه نمایند.
این نشانگرها که عموما بر روی مواد غذایی خوراکی و آشامیدنی که دارای قند ، نمک و چربی می باشد وجود داشته و 5 شاخص مهم و موثر در سلامتی را که شامل انرژی ،قند ، نمک ، چربی و اسیدهای چرب ترانس می باشد را در محصول غذایی نشان می دهد.

تغذیه

 

تغذیه

 

تغذیه

۲۳ آبان ۱۳۹۶ ۱۶:۳۳
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲,۰۶۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید