سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز سه شنبه ۱۱ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۰:۱۳

اخبار

دکتر ناصر مظفری در مصاحبه با هفته نامه دانش نفت: نیازمند رفع چالش ها و نگاهی ویژه تر برای خدمت رسانی شایسته هستیم

برای آگاهی از آخرین عملکرد و فعالیتهای بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری، با دکتر ناصر مظفری، رئیس این منطقه به گفتگو نشستیم. خواندن این گفتگو را به خوانندگان فهیم نشریه توصیه می کنیم.
دانش نفت: آغاجاری بی شک یکی از قطب های اصلی تولید نفت ایران به شمار می رود. شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری به عنوان متولی تولید نفت در این منطقه، یکی از پنج شرکت بهره برداری تابع شرکت ملی مناطق نفتخیز جنوب است که راهبری عملیات تولید ، فرآورش و انتقال نفت و گاز را با رعایت اصول صیانت از مخازن با فعالیت مستمر در 45 واحد عملیاتی از هشت میدان نفتی (آغاجاری، کرنج، پرنج ، پارسی ، رامشیر، رگ سفید1، پازنان1 و مارون) را با فعالیت 12 واحد بهره برداری، 8 کارخانه گاز و گاز مایع ،‌18  ایستگاه تقویت فشار و تزریق گاز، 4 واحد نمکزدایی را بر عهده دارد. اهمیت این منطقه آنجاست که 25 درصد نفت مناطق نفتخیز جنوب در منطقه آغاجاری تولید می شود، این عدد یعنی حدود20 درصد کل تولید نفت کشور. این منطقه نفتخیز به مرکزیت شهر امیدیه در استان خوزستان در جنوب غربی کشور واقع شده است و ساکنان آن علاوه بر بومیان منطقه، اکثرا مهاجرینی هستند که قبل از سال 1317 در پی کشف نفت، به این منطقه مهاجرت کرده و در آنجا ماندگار شده اند. منطقه ی آغاجاری با ذخیره گاه بالغ بر 29 میلیارد بشکه نفت، یکی از بزرگترین مناطق نفتخیز جهان نیز به حساب می آید. در کنار تولید نفت، بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری به عنوان بازو و پشتیبان بهداشتی - درمانی کارکنان صنعت نفت، نقشی بی بدیل در آرامش روحی و روانی آنان در سالهای طولانی تولید نفت در این منطقه ایفا نموده است. این مرکز بهداشتی و درمانی همچنین خدمات ویژه ای را به بومیان منطقه ارائه می کند و از حیث ارائه خدمات پزشکی و بهداشتی در منطقه جنوب کشور پیشرو می باشد.برای آگاهی از آخرین عملکرد و فعالیتهای بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری، با دکتر ناصر مظفری، رئیس این منطقه به گفتگو نشستیم. خواندن این گفتگو را به خوانندگان فهیم نشریه توصیه می کنیم. 
 
جناب دکتر، لطفا تاریخچه ای از فعالیت بیمارستان تخصصی صنعت نفت آغاجاری ارائه بفرمائید؟

در ابتدا شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها و عروج جانسوز 66 مسافر هواپیمای تهران-یاسوج را به همه ی هموطنان تسلیت عرض می کنم. عملیات حفاری نفت در سال 1305 در این منطقه آغاز شد و چاه شماره ی 3 آن در سال 1317 به نفت رسید و نخستین محموله ی نفتی آن در سال 1323 به وسیله ی خط لوله به آبادان فرستاده شد. این شرکت در آن ایام با 5 هزار و 977 کارمند که 175 نفر از آنها انگلیسی بودند و با امکانات رفاهی از قبیل یک بیمارستان 50 تختخوابی، 3 درمانگاه، استخر، زمینهای ورزشی، گلف و دیگر تاسیسات عمومی، منطقه ای مهم و آباد به شمار می رفت. بیمارستان نفت آغاجاری در سال 1345 تاسیس شد و شهر امیدیه هم اکنون با بیش از 90 هزار نفر جمعیت محل استقرار ستاد شرکتهای بهره برداری نفت و گاز آغاجاری، منطقه ی یک انتقال گاز و قسمت اعظم اداری و مسکونی پالایشگاه گاز بید بلند می باشد بیمارستان صنعت نفت منطقه  به تازگی توسط شرکت ملی نفت بازسازی و به ساختمان جدید که یکی از بیمارستانهای زیبا و ایمن می باشد منتقل شده است.
 
در حال حاضر چند درمانگاه زیر نظر این بهداشت و درمان فعالیت می کند و هر کدام از درمانگاه های زیر نظر شما چه خدماتی به خانواده های صنعت نفت ارائه می دهند؟

در حال حاضر 2 درمانگاه خانواده , یکی به فاصله ی 1 کیلومتری بیمارستان و دیگری به فاصله 7 کیلومتری و در شهرک میانکوه در قالب درمانگاه مرکزی و پزشکی خانواده به بیماران خدمات سلامت را ارائه می دهند و وضعیت پرسنل صنعت نفت و خانواده های آنها را از نظر بیماری های غیر واگیر بررسی می کنند و برای جلوگیری از ابتلا به بیماری های مزمن، سلامت این افراد را به صورت ماهیانه بررسی می کنند. البته 6 مرکز درمانی طب صنعتی فعال و 1 مرکز سلامت کار در این منطقه نیز وجود دارد که خدماتی همچون معاینات دوره ای و خاص، معاینات بدو استخدام و مجوزهای رانندگی و معاینات شغلی مانند؛ دیابت و فشارخون اسکرین می شوند، سپس غربالگری سلامت کار انجام می شود. یکی از این 6 مرکز طب صنعتی در پالایشگاه گاز بیدبلند  و 6یکی هم در محدوده منطقه یک عملیات انتقال گاز و 4 تای دیگر در محدوده شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری فعالیت می کنند .همچنین 3 درمانگاه عملیاتی دیگر نیز در آینده در مناطق عملیاتی از جمله منطقه رگ سفید 1 راه اندازی می شود.

در این بیمارستان و در واحد روانشناسی و دندانپزشکی چه اقدامات ویژه ای انجام می شود و در مجموع چند یونیت فعال در بخش دندانپزشکی دارید؟

واحد روانشناسی ما دارای مرکزی مجهز است. در واحد روانشناسی و مشاوره خانواده یک پزشک با چند  کارشناس و ... به بیماران و خانواده های صنعت نفت خدمات مورد نظر را ارائه می دهند. همچنین مشاوره ی پیش از ازدواج به افراد مورد نظر داده می شود و کنفرانسهایی که ممکن است برای بیماران لازم باشد را به صورت دوره ای برگزار می کنند. در بخش دندانپزشکی، بیمارستان دارای 5 یونیت فعال است؛ یک یونیت هم در مرکز سلامت کار ودر ناحیه صنعتی موجود است. در بخش دندانپزشکی نیز به کودکان و مابقی افراد براساس  تفکیک سنی، آموزش های پیشگیرانه داده می شود.

روزانه و به طور متوسط به چند بیمار در درمانگاه های زیر نظر شما خدمات ارائه می شود؟

در بیمارستان صنعت نفت امیدیه  روزانه و طی سه شیفت و در کلینیک ها روزانه به طور متوسط 1300 نفر بیمار مراجعه و مورد پذیرش قرار می گیرند. با توجه به اینکه منطقه ی آغاجاری یک قطب صنعتی مهم در صنعت نفت محسوب می شود، 2 مرکز خانواده و 6 درمانگاه صنعتی فعال در این منطقه زیر نظر بهداشت و درمان صنعت نفت فعال می باشد. البته در مرکز بهداشتی درمانی امام رضا (ع) که یکی از درمانگاههای خانواده ی صنعت نفت محسوب می شود و در امیدیه قرار دارد، روزانه و طی دو شیفت صبح و عصر 300 تا 400 نفر مراجعه کننده دارد. در درمانگاه میانکوه نیز روزانه در سه نوبت صبح و عصر 50 تا  100 بیمار مراجعه می کنند.

چند درمانگاه طب فعال دارید و در این درمانگاه ها چه خدماتی ارائه می شود؟

یک مرکز اصلی سلامت کار در شهر امیدیه و در شرکت نفت و گاز آغاجاری وجود دارد، زیرا در این نقطه بیشترین جمعیت طب کار مشغول فعالیت هستند. این مرکز شامل واحدهای بهداشت محیط، بهداشت حرفه ای، دو پزشک و دو پرستار صنعتی که خدمات مرکز سلامت کار از جمله معاینات دوره ای و معاینات خاص پیش از بازنشستگی، معاینات بدو استخدام، معاینات خاص مربوط به حمل سلاح برای نیروهای حراستی و مجوز های رانندگی برای کارکنان نفت را به شاغلین در این حوزه ها ارائه می دهند. به علاوه اینکه در معاینات شغلی که انجام می شود، موارد خیلی خاص در نظر گرفته می شود تا اگر احیانا بیماران دچار بیماری های مزمن مانند؛ دیابت، فشار خون و بیماری های قلبی هستند مجدد در این قسمت، علاوه بر خدماتی که برای خانواده ها در مرکز سلامت خانواده ارائه می شود؛ این افراد هم تست اسکرین شوند و غربالگری دندانپزشکی هم در مرکز سلامت کار انجام می شود. همچنین یک مرکز سلامت کار در پالایشگاه گاز بید بلند در فاصله ی 35 کیلومتری امیدیه واقع است و 4 مرکز فرعی سلامت کار در مناطق عملیاتی شرکت بهره برداری نفت و گاز آغاجاری دایر می باشد که در موارد اورژانسی و فوریتهای پزشکی وارد عمل می شوند و حداقل فاصله ی آنها تا منطقه ی آغاجاری 20 کیلومتر و حداکثر تا 60 کیلومتر است و شامل مراکز درمانی کرنج، پارسی کلاستر یا مرکز امام حسین(ع)، مرکز تزریق گاز آغاجاری یا یونیت 4 ، مرکز رگ سفید1 که به تازگی در حال احداث است و مرکز NGL1000 یا گاز مایع 1000 است که در دو مراکز یاد شده، بخش سوانح سوختگی هم فعال می باشد. یک مرکز درمانی دیگر هم مرکز تقویت فشار گاز تنگ پیرزاد وابسته به منطقه ی یک انتقال خطوط لوله ی گاز می باشد که از نظر جغرافیایی در کهگیلویه و بویراحمد واقع شده است حدود 200 کیلومتر با ستاد بهداشت و درمان فاصله دارد و  جزو مواردی است که به نیروهای شرکت انتقال گاز کمک رسانی می کند.
   
آیا به مردم بومی منطقه هم خدمات پزشکی ارائه داده می شود و این خدمات شامل چه نوع خدماتی است؟

بله، معمولا خدمات بستری و اورژانس و خدمات سرپایی و کلینیکهای تخصصی و در  حد توانمان در پارکلینیکها براساس نوبتهایی که داده می شود، به مردم بومی منطقه سرویس می دهیم. البته مردم بومی بیشتر از خدمات بستری استفاده می کنند که با تعرفه ی دولتی برای آنها محاسبه می شود و در موارد اورژانس نیز همه ی افراد را می بینیم و تمام خدماتی که لازم است به بیماران اورژانسی داده می شود.

این بیمارستان دارای چند تختخواب است و در مجموع به چند نفر از کارکنان صنعت نفت در این منطقه خدمات پزشکی ارائه می شود؟

بیمارستان صنعت نفت امیدیه  دارای 80 تختخواب است . جمعیت طبی ما که مربوط به شرکت نفت و گاز آغاجاری و شرکت پالایش گاز بید بلند و منطقه ی 1 انتقال گاز است، مجموعا 20 هزار و 115 نفر هستند که از این افراد 12 هزار و 500 نفر شاغلین و خانواده های آنها و 7 هزار و 680 نفر جزو بازنشسته های این صنعت می باشند که از خدمات بهداشتی و درمانی استفاده می کنند. افراد بازنشسته و شاغل صنعت نفت در سه منطقه ی امیدیه، شهرک آغاجاری در فاصله ی 18 کیلومتری و در بهبهان در فاصله ی 65 کیلومتری اسکان دارند. 
 
لطفا آخرین آمار 6 ماهه ی پذیرش بیماران اعم از  بومی و خانواده صنعت نفت را به تفکیک در این منطقه بیان بفرمائید؟

پذیرش بیماران خانواده ی صنعت نفت شامل سرپایی و بستری می باشد که حدود 757 هزار و 824 مورد مراجعه در 6 ماهه ی نخست سال است. برای نیروهای غیر شرکتی یا بومیان منطقه چون بیشتر خدمات بستری ارائه می شود، حدود 78 هزار و 958 نفر می باشند. البته در کنار ما بیمارستان دولتی امام رضا ع  هم مشغول به فعالیت است که به بیماران بومی منطقه خدمات ارائه می دهد.

در بخش پزشک زنان و خانواده های صنعت نفت چه فعالیتهایی در بیمارستان صورت می گیرد؟

متخصص زنان در درمانگاه ها و بیمارستان صنعت نفت خدمات پیشگیرانه و آموزشی و درمانی را برای خانواده های صنعت نفت برگزار می کند. بخش زنان بیمارستان امیدیه یکی از بخشهای بسیار ویژه است. یک قسمت از بخش مامایی بیمارستان زیر مجموعه ی سلامت خانواده فعالیت می کند و در آنجا کارهای پیشگیرانه را برای بانوان در سنین مختلف ارائه می دهند. در کلینیک زنان هم معمولا بانوان بیمار مراجعه می کنند و خدمات مورد نظر خود را می گیرند. اورژانس زنان ما هم فعال است و اگر اتفاقی رخ بدهد، بانوان می توانند به اورژانس مراجعه کنند و توسط ماما مورد معاینه و اگر مشکل جدی باشد، به متخصص زنان منطقه ارجاع داده می شوند و بر حسب مورد بررسی می شوند. کلینیک زنان هفته ای سه روز برگزار می شود و هر روز 30 تا 40 نفر مراجعه کننده دارد که در یک هفته 120 نفر مراجعه کننده ی سرپایی صرفا در کلینیک تخصصی زنان وجود دارد.  

شایع ترین بیماری ها در این منطقه چیست و چه اقداماتی برای درمان آنها صورت پذیرفته است؟

باتوجه به تغییرات اپیدمیکی که در کل کشور به وجود آمده است، به سمت بیماری های مزمن و غیرواگیر پیش رفته ایم و معمولا بیماری هایی که در شهرهای دیگر شایع است، در این منطقه شاید به میزان بیشتری به دلیل وضعیت خاص منطقه وجود دارد و شامل بیماری هایی مانند؛ فشار خون، قلبی – عروقی، دیابت و پوکی استخوان می باشد. البته در چند سال اخیر به ویژه با بارانهای اسیدی و گردو خاکی که در این منطقه وجود دارد، مشکلات تنفسی هم به این بیماری ها اضافه شده است به طوری که در فصل پاییز با بارانهای پاییزی به دلیل آلودگی زیاد و مشکلات آلودگی هوا گاها ممکن است در 24 ساعت بیش از 400 نفر مراجعه کننده ی تنفسی به اورژانس داشته باشیم. بیماری های ویروسی نیز در این منطقه شایع است، زیرا امیدیه به خاطر فاصله ی نزدیکی که به اهواز دارد، هر گرد و خاکی که به وجود می آید، این شهر را هم با غلظت بالا فرا می گیرد و مشکلات تنفسی را تشدید می کند. 700 هزار بشکه ی نفت کشور از این منطقه تولید و صادر می شود و شرکت پالایش گاز بید بلند هم یکی از پالایشگاهای بزرگ کشور است که بخش اعظمی از تولیداتش هم در کشور و هم در صادرات به لوله ی گاز سراسری متصل است، به این خاطر آلودگی های محیطی هم وجود دارد که گریبانگیر مردم بومی منطقه و نیروهای صنعت نفت را گرفته است.   

وجه تمایز بیمارستان آغاجاری نسبت به سایر بیمارستانهای صنعت نفت از نگاه جنابعالی چیست؟

بیمارستان امیدیه با توجه به اینکه در یک منطقه ی عملیاتی واقع شده است، یک بیمارستان ویژه می باشد و در واقع مانند نیروهای آتش نشانی، ما همیشه آماده هستیم که اگر اتفاقی در مناطق عملیاتی افتاد، سریعا سیستم بحران را فعال کنیم و به کمک نیروهای آسیب دیده بشتابیم. طوری که در این زمینه مانورهای متعددی را برگزار کرده ایم. اولین مصدومین و شهدای حادثه ای که چندی پیش در رگ سفید 2 رخ داد، به این منطقه منتقل شدند و به این خاطر عنوان می کنم که با توجه به شرایط خاصی که این منطقه دارد و یک پنجم نفت کشور را تامین می کند، باید توجه ویژه ای به این منطقه استراتژیک صورت گیرد.

عمده چالش های بیمارستان تحت مسئولیت جنابعالی چیست و راهکارهای حل آن را چگونه ارزیابی می کنید؟ انتظار شما از تدبیر پردازان صنعت نفت و ریاست محترم سازمان چیست؟

با توجه به ویژه بودن و محرومیت منطقه، یکی از مهمترین چالشهای پیش روی ما جذب پزشک عمومی، متخصص و دندانپزشک است، طوری که اگر در تهران بخواهیم یک پزشک را جذب کنیم؛ ممکن است با یک واحد حاضر به همکاری شود، اما در این منطقه اگر 2 تا 3 برابر حقوقی که در تهران می گیرد را ندهیم، شاید شروع به کار نکند. این یک مشکل جدی محسوب می شود و نیاز به بودجه و توجه بیشتری دارد. اگر سازمان بتواند این منطقه را با کمک تدبیرپردازان و مدیران ارشد صنعت نفت پوشش درمانی کامل بدهد و پزشکانی را به صورت پروازی از مناطق برخوردار موظف کند که این منطقه را پوشش درمانی بدهند، یا اینکه بودجه ی خاص برای این مناطق اختصاص بدهند که بتوانند به نیروهای صنعت نفت در این مناطق که در گرمای بالای 50 درجه ی سانتیگراد و آلودگی های محیطی خدمت می کنند، بسیار مناسب و مطلوب خواهد بود. قطعا انتظار ما از مسئولان محترم نگاه ویژه تر به این منطقه است، زیرا منطقه عملیاتی می باشد و نیاز به نگاه ویژه دارد تا چالشهای درمانی منطقه هر چه زودتر برطرف شود. یعنی اگر یک متخصص رادیولوژی در تهران ممکن است با ماهی 10 میلیون شروع به فعالیت کند، در این منطقه با ماهی 50 میلیون تومان هم حاضر نیست فعالیت کند، به دلیل اینکه منطقه ی محروم است و کسی هم که وارد منطقه ی محروم می شود، قطعا اولین اولویتش برطرف کردن نیازهای مالی خودش است.  البته در حال حاضر پزشکان مورد نظر را داریم که به طور پاره وقت فعالیت می کنند، اما جذب این پزشکان ساده نیست و باید آنها را تامین کنیم تا در این منطقه ماندگار باشند.

در پایان اگر نکته ای باقی مانده است بفرمائید؟ 
از مدیران محترم ارشد وزارت نفت و کلیه زحمتکشان عرصه صنعت نفت  و مدیرعامل محترم سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و سایر مدیران و همکاران و ستاد سازمان بابت همکاری در احداث و راه اندازی ساختمان جدید بیمارستان نفت تشکر می کنم از مدیران و کارکنان شریف صنعت نفت منطقه آغاجاری بابت تعامل و همکاری بسیار خوبشان تشکر می کنم .همچنین از لطف و محبت مجموعه ی هفته نامه ی وزین دانش نفت سپاسگزارم زیرا این هفته نامه را مطالعه می کنم به ویژه مطالب خاصی که سردبیر به رشته ی تحریر در می آورد بسیار مورد توجه است. ممنونم از اینکه به این منطقه ی محروم توجه دارید.
۵ اسفند ۱۳۹۶ ۱۵:۵۳
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۱,۴۰۰

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید