سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۳:۱۶

اخبار

به مناسبت هفته سلامت انجام شد : مصاحبه با خانم دکتر نرگس درویشی متخصص روانشناسی

مهار افسردگی با زندگی سالم در پرتو نشاط و امید

 

لطفا خودتان را معرفی بفرمایید:

با سلام به همه عزیزان.نرگس درویشی هستم.دکتری  تخصصی روانشناسی  ازدانشگاه شهید چمران اهواز. درحال حاضر هیئت علمی دانشگاه آزاد اسلامی واحد  امیدیه و اهواز هستم. همچنین ازسال 1389 هم با بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری درزمینه ارائه خدمات  مشاوره و رواندرمانی و آموزش مسائل روانشناختی به کارکنان وخانواده های محترمشان همکاری می کنم.

 

با توجه به شعار امسال سازمان بهداشت جهانی مبنی بر افسردگی ، لطفا در مورد این بیماری توضیح دهید:

((افسردگی))،اختلالی روانی است که مشخصه اصلی آن،داشتن حالت پریشانی در وضعیت ها و موقعیت های مختلف به مدت حداقل دو هفته می باشد. دلایل معمول ابتلا به بیماری افسردگی ترکیبی از عوامل ژنتیکی، مشخصات جسمی، شرایط محیطی و روانی افراد است، اما معمولترین عوامل ایجاد افسردگی تغییر سطح هورمونها، عادات ارثی، حوادث و رویدادهای ناگوار زندگی و حتی آسیبها و مشکلات کودکی شناخته شده است. افراد مبتلا به بیماری افسردگی بسته به سن و سال، جنسیت و موقعیت اجتماعی خود علائم و نشانههای مختلفی را بروز میدهند اما برخی از علائم شایع این بیماری میتواند:

 مشکل در تمرکز، یادآوری جزئیات و تصمیمگیری، خستگی مداوم و کاهش انرژی، ناامیدی و بدبینی، بیخوابی و کمخوابی، بیقراری و ناآرامی، پرخوری عصبی و یا کاهش ناگهانی اشتها، سردرد، گرفتگی عضلات، مشکلات گوارشی، گریه کردنهای بیدلیل و … باشد.

 

ختلالات افسردگی می تواند تاثیرات بسیار منفی ای بر شخصیت فرد ، کار و یا زندگی تحصیلی و نیز وضعیت خواب ، عادت های غذایی و سلامت عمومی او داشته باشد. و همین عوارض مراجعه به موقع به روانشناس و روان پزشک را در صورت مشاهده علائم به امری ضروری تبدیل میکند.

 افسردگی همه سنین ، همه سطوح زندگی وهمه کشورها را در برمی گیرد .این امر باعث اضطراب روانی وتاثیر برتوانایی مردم حتی درانجام ساده ترین کارهای روزمره و گاهی پیامدهای مخربی در روابط خانوادگی ودوستانه وعدم توانایی ادامه زندگی می شود. در بدترین حالت ، افسردگی می تواند منجر به خودکشی شود، درحال حاضر دومین علت اصلی مرگ ومیرافراد 29-15 سال است. در عین حال ، افسردگی می تواند پیشگیری و درمان شود . شناخت بهتر از ماهیت افسردگی ، چگونگی پیشگیری و درمان آن به کاهش انگ مرتبط با این شرایط ، کمک خواهد کرد و منجر میشود که افراد بیشتری به دنبال کمک و راهنمایی باشند.

کمپین امسال که با شعار: افسردگی : بیا حرف بزنیمDepression: let’s talk ، در 10 اکتبر 2016 (روز جهانی سلامت روان ) با هدف کمک به افراد دچار افسردگی در شبکه های اجتماعی همچون توئیتر و اینستاگرام و ...  آغاز به کار کرده است  و در این کمپین با انتخاب سه گروه نوجوانان و جوانان، زنان در سنین باروری ( بویژه پس از زایمان) و سالمندان (بالای 60سال) که بطور نامناسبی تحت تاثیر هستند را مورد توجه قرار داده است. 

 

طبق اعلام سازمان بهداشت جهانی، افسردگی بر بیش از ۳۰۰ میلیون نفر در جهان تاثیر داشته و علت اصلی ناتوانی و سلامت نامناسب در بین مردم جهان است.

 

به گفته محققان شمار افراد مبتلا به افسردگی بین سال های ۲۰۰۵ و ۲۰۱۵ تا بیش از ۱۸ درصد افزایش یافته است اما عدم حمایت و ترس از رسوایی مانع از دریافت درمان مناسب توسط بسیاری از افراد می شود.

 

کمپین یکساله سازمان بهداشت جهانی موسوم به «افسردگی: اجازه دهید در موردش صحبت کنیم» در تلاش برای برآورد تعداد افراد مبتلا به افسردگی که درصدد دریافت کمک بودند، هست. یکی از شیوه های اصلی انجام این کار کاهش تعصب در مورد بیماری روانی است.

 

طبق اعلام این سازمان، به طورمیانگین تنها ۳ درصد بودجه سلامت دولتی به سلامت روان اختصاص داده می شود، که در کشورهای کم درآمد کمتر از یک درصد و در کشورهای پردرآمد تا ۵ درصد است.

 

حتی در کشورهای ثروتمند، درحدود ۵۰ درصد از افراد مبتلا به افسردگی تحت درمان قرار نمی گیرند.

در مورد درمان افسردگی توضیح دهید:

البته افسردگی قابل پیشگیری و درمان است و انتظار می رود از نتایج حاصل از طرح این شعار  عموم مردم با افسردگی، علل ایجاد کننده آن و عواقب افسردگی از قبیل خودکشی بیشتر آشنا شوند و بدانند که برای پیشگیری یا درمان آن چه اقداماتی می توانند انجام دهند. افراد مبتلا به افسردگی بدنبال درمان آن باشند و همچنین خانواده، دوستان و همکاران افراد مبتلا به افسردگی یاد بگیرند که چگونه از آن ها حمایت کنند.

 

حالتهای کلی افسردگی و حالات مختلف شخص افسرده را می توان از چند جهت، مورد بررسی قرار داد:

 

الف ـ از جهت رفتار: بدون نیرو، خمیده، بدون تنش، کندی حرکات، ناآرامی، اضطراب عصبی، ساییدن دست ها به یکدیگر، و حالت چهره این افراد: غمگین، نگران، آویزان بودن گوشه های دهان، چین های عمیق، بی حالتی یا متغیّر و تنیده بودن چهره، شیوه حرف زدن آهسته، یکنواخت و کند، کاهش عمومی فعالیت تا حد بُهت زدگی، تغییرات اندک در سطح فعالیت، و وجود مشکلات زیاد در حلّ مسائل زندگی روزمره.

 

ب ـ از جهت هیجانی: احساس کوفتگی، ناتوانی، غمگینی، ناامیدی، فقدان رهاشدگی، تنهایی، گناه کاری، خشم، اضطراب و نگرانی، و بی احساسی یا احساس فاصله در برابر جهان پیرامون.

 

ج ـ از جهت زیستی (طبیعی): ناآرامی درونی، تحریک پذیری احساس آرامش در خلال روز، حساسیت نسبت به تغییرات جوّی، کاهش اشتها و وزن، دردها و ناراحتی های نباتی، سنگینی سر، دردهای معدوی، اختلال های هضمی، فشار خون و کمبود آهن.

 

د ـ از جنبه شناختی: داشتن بازخورد (دیدگاه و برداشت) منفی نسبت به خود (شخص خود، استعدادها و ظاهر خود) و نسبت به آینده (مثل تصور یک راه بن بست، و یک آینده تاریک)، بدبینی و انتقاد از خود، عدم اطمینان نسبت به خود، خودْبیمارپنداری، فقدان تخیّل، کندی فکر، مشکلات تمرکز، نشخوار فکری ادواری، انتظار تنبیه و فاجعه، افکار هذیانی، مانند ارتکاب گناه، بی کفایتی، سطح خواسته های نامنعطف، افکار منفی درباره زندگی بی نتیجه و بی هدف، و افکار خودکشی.

 

ه ـ از جنبه انگیزشی: انتظار شکست، کناره گیری و اجتناب از مسئولیت های خود، احساس فقدان کنترل و ناتوانی، احساس فزونی خواسته های دیگران، فقدان تمایل به پیشرفت، و کناره گیری تا حدّ میل به خودکشی یا افزایش وابستگی به دیگران.

 

درمان فردافسرده نیز باید متناسب با کاهش هریک ازاین علائم در سطوح چهارگانه رفتاری،شناختی،هیجانی  وزیستی  ارائه گردد

 

ضدافسردگی را میتوان به دو دسته کلی دارویی و غیردارویی تقسیم کرد

 و سروتونین از مهمترین انتقال دهندههای عصبی محسوب میشوند که نقش مهمی در کنترل افسردگی ایفا میکنند موارد شدید استفاده از داروهای ضد افسردگی بهترین گزینهبوده است . استفاده از داروهای حاوی این ترکیبات در دهههای اخیر از نظر کمی و کیفی رشد فراوانی داشتهاند اما با مصرف بلند مدت انها شاهد عوارض متعدد جانبی منفی خواهیم بود ، لازم به ذکر است دارو درمانی حتما باید به موازات روان درمانی باشد.

 درمانیهای شناختی-رفتاری و در برخی موارد تحلیلی نیز در درمان افسردگی مؤثر هستند. در موارد خفیفتری که هنوز افسردگی در حد یک اختلال ظاهر نشدهاست، انجام کارهایی برای کاهش فشار و استرس از جمله خرد کردن کارهای بزرگ به کارهای کوچک، حق تقدم (برای) برخی (کارها) قرار دادن و انجام دادن هرآنچه که میتوانید به همان اندازه که میتوانید، ورزش معتدل (ملایم)، رفتن به یک سینما، شرکت کردن در یک (مراسم) مذهبی، اجتماعی، یا سایر فعالیتهایی که ممکن است به شما کمک کنند، صحبت و همنشینی با دوستان و خانواده، خودداری از مصرف الکل، برخورداری از رژیم غذایی متعادل و کمچرب، مثبتاندیشی، تماشای فیلمهای خندهدار و شاد، رفتن به مسافرت، سهیم شدن در فعالیتهایی که میتواند مفید باشد و احساس بهتری برای شما بهوجود بیاورد.

 

دکتر درویشی

۲۶ فروردین ۱۳۹۶ ۱۶:۴۵
روابط عمومی |
تعداد بازدید : ۲,۶۰۳

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید