سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۹:۴۸

اخبار

گفتگو با مسئول آزمایشگاه بهداشت و درمان آغاجاری به مناسبت روز علوم آزمایشگاهی

فرزانه کلاه دار رئیس آزمایشگاه : نتایج حاصل از آزمایشات در تشخیص بیماری به پزشکان کمک می کند و گام مهمی در مدیریت بهبودی بیماران توسط پزشک محسوب می شود.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری، به مناسبت 30 فروردین، روز بزرگداشت حکیم جرجانی و روز علوم آزمایشگاهی، گفتگویی با فرزانه کلاه دار رئیس آزمایشگاه بیمارستان نفت آغاجاری  توسط خبرنگار این مرکز  انجام گردید .

*ضمن تبریک به مناسبت روز علوم آزمایشگاهی در ابتدای این گفتگو لطفاً خود را معرفی و بفرمایید چند نفر پرسنل در این بخش مشغول فعالیت هستند و ساعات نوبت دهی و گرفتن نمونه جهت مراجعین چگونه می باشد:

فرزانه کلاه دار، مسئول آزمایشگاه بیمارستان نفت می باشم . دارای 28 سال سابقه فعالیت در بهداشت و درمان آغاجاری و  از سال 97 نیز مسئولیت  بخش آزمایشگاه  را بر عهده دارم.

این آزمایشگاه دارای 15 نفر کارشناس و کارشناس ارشد علوم آزمایشگاهی ، 3 نفر متصدی پذیرش و 2 نفر نیروی خدمات می باشد که به صورت شبانه روز و در تمام ایام سال خدمات لازم را به مراجعین می دهند.

ساعات شروع نمونه گیری آزمایشگاه همه روزه از ساعت 7:30 تا 9:30 بوده و آزمایشگاه برای بیماران  اورژانسی به صورت 24 ساعته فعال می باشد .

* به طور میانگین ماهیانه چند نفر به بخش آزمایشگاه مراجعه می نمایند؟

تقریبا ماهیانه 6هزار نفر به آزمایشگاه مراجعه نموده ، که حدودا بالای 51 هزار تست آزمایشگاهی در بیمارستان نفت انجام می گردد و از این میزان 60 درصد جمعیت تحت پوشش کارکنان و خانواده های نفت بوده و مابقی مراجعین بومی منطقه می باشند .

  * به نظر شما آزمایشات تا چه میزان در تشخیص بیماری فرد تاثیر داردو چه نوع فعالیتهای در این بخش انجام می گردد؟  

آزمایش یک ابزار  مهم در تشخیص بیماریها می باشد . بنابراین نتایج حاصل از آزمایشات در تشخیص و درمان بیماری کمک شایانی به پزشکان می کند و گام مهمی در مدیریت بهبودی بیماران توسط پزشک محسوب می شود.

فعالیتهای بخش آزمایشگاه بیمارستان نفت در بخشهای (هماتولوژی , بانک خون,بیوشیمی,هورمون شناسی ,قارچ شناسی,آنالیز ادرار و مایعات بدن,انگل شناسی,سرولوژی ,میکروب شناسی)می باشد.

* لطفاٌ بفرمایید از لحاظ کیفیت آزمایشگاه منطقه آغاجاری در چه سطحی می باشد ؟

واحد آزمایشگاه این مرکز به صورت سالیانه از لحاظ  کنترل کیفیت خارجی مورد سنجش قرار می گیرد ، و از سال  1397 تا کنون در سطح عالی قرار گرفته و این جایگاه مهم را حفظ نموده است.

* تجهیزات و امکانات آزمایشگاه بیمارستان چگونه می باشد ؟  

این واحد مجهز به سه دستگاه مهم می باشد که در روند تشخیص بیماری کمک زیادی می کند ، از جمله دستگاه هورمون شناسی(Cobas e 411)  که تست های هورمونی و تخصصی با این دستگاه قابل انجام است که بامتد کمی لومینسانس وبا حساسیت و دقت بالا تستها را سنجش می کند.

دستگاه دیگر دستگاه  بیوشیمی biolis 50 i می باشد که دستگاهی با کیفیت و با حساسیت بالا است که تست های بیوشیمی را با بهترین کیفیت انجام می دهد وهمچنین دستگاه دیگری که میتوان از آن نام برد و از بهترین برندهای دنیا و جز دستگاه های به روز کشور بوده دستگاه الکترو فورز sebia است که اخیرا با پیگیری مدیریت محترم بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری تهیه و باعث بالا بردن کیفیت خدمات آزمایشگاه بیمارستان نفت گردیده است.

همچنین آزمایشگاه بیمارستان نفت در بحث میکروب شناسی ظرفیت بالایی در تشخیص جنس و گونه میکروب دارد.

سخن پایانی 

این فرصت را مغتنم شمرده و روز علوم آزمایشگاهی را به تمامی همکاران گرامی در بخش آزمایشگاه تبریک گفته و از همکاران محترم آزمایشگاه که با توجه به همه کاستی و کمبودها با تلاش مضاعف و نهایت دلسوزی مشغول فعالیت و خدمات رسانی هستند ، تشکر و قدردانی می کنم و امیدوارم که بتوانیم با همکاری و همدلی به مراجعین خدمات با کیفیت و بهتری را ارائه نماییم.

 

54555

 

 

4444


5555

 

545458

۳۰ فروردین ۱۴۰۱ ۱۴:۰۵
تعداد بازدید : ۸۵۴

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید