سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۴۶

اخبار

مراجعات به مرکز مشاوره بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران حدود ۲۸ درصد افزایش یافت

مسئول مرکز مشاوره و سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران از افزایش ۲۷/۵ درصدی مراجعات به این مرکز خبر داد.

سیده زهرا فاطمی در گفت و گویی با خبرنگار پایگاه روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران ضمن عرض تبریک به همکاران خود به مناسبت فرارسیدن نهم اردیبهشت ماه سالروز روانشناس و مشاور، آمار مراجعات سال ۱۴۰۰ را  ۳ هزار و ۵۶ نفر اعلام کرد و گفت: که این مراجعات در مقایسه با سال ۱۳۹۹ حدود افزایش ۲۷/۵ درصدی را نشان می‌دهد.

وی ادامه داد: یکهزار و ۵۶۷ مورد از مراجعات سال گذشته مربوط به واحد روانشناسی، ۸۱۹ مورد مربوط به واحد کاردرمانی و ۶۷۰ مورد نیز مربوط به حوزه گفتار درمانی بوده است.

مسئول مرکز مشاوره و سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران افزود: در این مرکز خدماتی از جمله مشاوره خانواده، زوج‌درمانی، خانواده‌درمانی، مشاوره تحصیلی، مشاوره کودکان، نوجوانان و جوانان، ازدواج، مشاوره شغلی، مهارت‌های زندگی، روان‌درمانی، روان‌سنجی، گفتاردرمانی، توانبخشی و بازتوانی جسمی و حرکتی، آموزش شاغلین و پژوهش ارائه می‌شود.

فاطمی تاکید کرد: مراجعه به روانشناس حتما به معنای داشتن مشکل روانشناختی نیست.

وی همچنین عنوان کرد: بر اساس برنامه عملیاتی سال ۱۴۰۱ و با تصویب شورای تخصصی سلامت روان ‌سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، آموزش‎های لازم در زمینه خود مراقبنی، پیشگیری از خودکشی. غربالگری و فرزند پروری در دستور کار این مرکز قرار گرفته است.

از سرگیری حضوری معاینات دوره‌ای و کلاسهای آموزشی

وی خاطرنشان کرد: با توجه به کاهش شیوع کرونا و با وقفه‌ای دو ساله، معاینات دوره‌ای کارکنان شرکت بهره‌برداری صنعت نفت گچساران و کلاسهای آموزشی در مدارس با رعایت پروتکل بهداشتی از ابتدای سال جاری از سر گرفته شد.

فاطمی در ادامه، با شرح فعالیت‌های گروه روانشناسی مرکز مشاوره و سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران بیان کرد: هم اکنون این گروه متشکل از ۶ نفر روانشناس در مقاطع دکتری و کارشناسی ارشد با گرایش‌های متخصص اعصاب و روان، بالینی، عمومی، مشاور راهنمایی و مشاور آموزشی و تحصیلی است که مبتنی بر شرح وظایف مندرج در کتاب طبقه بندی مشاغل رسته های بهداشتی درمانی در حوزه‌های درمانی، توانبخشی و آموزشی فعالیت دارند.

مسئول مرکز مشاوره و سلامت روان بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران همچنین با اشاره به کاهش شیوع کرونا در کشور، افزود: در دوران پسا کرونا، روان شناسان و مشاوران هستند که می‌توانند در صف مقدم حضور داشته باشند. چرا که در این دوران، با مباحثی چون خودمراقبتی، دیگرمراقبتی و مسائل باقیمانده از دوران کرونایی مواجه هستیم که باید مدیریت شود. انسان موجودی اجتماعی است و مهمترین نیاز روانشناختی او ارتباط و کسب مهارت های اجتماعی است. در شرایط کرونایی، روزهای بسیار سختی به خانواده ها و بخصوص به کودکان و نوجوانان گذشت و هم اکنون، نقش روانشناسان و مشاوران در آسیب‌شناسی بعد روانشناختی و اجتماعی این دوران سخت برای خانواده و ارائه مداخلات آموزشی و درمانی برای رشد و ارتقاء سلامت روانی آنها بسیار مهم و ضروری است.

گفتنی است مرکز مشاوره و بهداشت روان صنعت نفت گچساران از تیرماه سال ۱۳۹۲ آغاز به کار کرده و به شاغلان این صنعت و خانواده‌های آنها خدمات‌رسانی می‌کند.

در حال حاضر افزون بر ۱۳ هزار نفر اعم از کارکنان شاغل و افراد تحت‌پوشش و کارکنان بازنشسته و افراد تحت تکلف از خدمات مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران بهره می‌برند.

نهم اردیبهشت ماه به عنوان روز روان‌شناس و مشاوره در ایران با هدف معرفی و شناخت تاثیرات علم روانشناسی نام‌گذاری شده است. از سال ۱۳۹۵ که سازمان ملل ۲۸ آوریل را به عنوان روز جهانی روانشناس معرفی و این روز مصادف با نهم اردیبهشت ماه در ایران شد، این روز به عنوان روز روان‌شناس و مشاوره در ایران شناخته می‌شود.

 مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت گچساران نهم اردیبهشت روز روانشناس و مشاوره را به تمامی همکاران روانشناس و مشاور مراکز سلامت روان صنعت نفت تبریک عرض نموده و توفیق روز افزونشان را از درگاه ایزد منان خواهان است.

۱۳ اردیبهشت ۱۴۰۱ ۰۸:۴۴
تعداد بازدید : ۸,۰۰۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید