سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۲:۴۳

اخبار

۲۹ اکتبر، روز جهانی سکته مغزی

آیا میدانستید عوامل متعددی از جمله سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کم تحرکی و بالا بودن قند خون، خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهند.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری،۲۹ اکتبر، مصادف با ۷ آبان، روز جهانی پیشگیری از سکته مغزی نامگذاری شده است اگر خون ‌رسانی به قسمتی از مغز دچار اختلال شود، این بخش از مغز نمی‌تواند به عملکرد طبیعی خود ادامه دهد که این وضعیت را سکته مغزی می‌‌نامند.
 
 عوامل متعددی از جمله سیگار کشیدن، فشار خون بالا، کم تحرکی و بالا بودن قند خون، خطر ابتلا به سکته مغزی را افزایش می‌دهند.
 
آگاهی از نشانه های سکته مغزی بسیار ضروری و حائز اهمیت است؛ تا جایی که با انتقال بیمار در کوتاهترین زمان به مراکز درمانی، می‌توان عوارض ناشی از این عارضه را به طور چشمگیری کاهش داد. علائمی مانند کاهش سطح هوشیاری، اختلال در تکلم یا بی‌حس شدن بدن،‌ از بارزترین علائم سکته مغزی به حساب می آیند.
 
سکته مغزی همواره به عنوان یکی از بیماری هایی که علاوه بر بر جا گذاشتن عوارض جسمی، بار مالی و روانی سنگینی را به فرد مبتلا، خانواده و جامعه تحمیل می کند ولی جالب است بدانید که عوارض سکته مغزی قابل درمان است.
 
➖راهکارهای پیشگیری از سکته مغزی
 
آگاهی از عوامل خطر سکته مغزی ، پیروی از توصیه‌های پزشک و اتخاذ یک سبک زندگی سالم بهترین اقداماتی هستند که می‌توان برای جلوگیری از سکته مغزی انجام داد. در ادامه چند عامل مهمی که در پیشگیری از بروز سکته ی مغزی تاثیر بسزایی دارند را ذکر خواهیم کرد:
 
کنترل فشار خون بالا: یکی از مهم‌ترین اقداماتی که می‌توان برای کاهش خطر بروز سکته مغزی انجام داد، کنترل فشار خون بالا است.
 
کاهش میزان کلسترول و چربی اشباع شده: کاهش مصرف کلسترول و چربی، به ویژه چربی‌های اشباع و ترانس، خطر انسداد عروق را کاهش می‌دهد. تغییر رژیم غذایی و مصرف برخی داروها به تجویز پزشک در کاهش کلسترول خون موثر خواهند بود.
 
ترک مصرف دخانیات: سیگار کشیدن خطر بروز سکته را هم برای فرد و هم برای اطرافیان او که در معرض دود سیگار قرار دارند افزایش می‌دهد.
 
مدیریت بیماری دیابت: قند خون بالا در بروز سکته ی مغزی تاثیر زیادی دارد. با پیروی از رژیم غذایی مناسب، ورزش کردن و کاهش وزن می‌توان قند خون را در یک سطح نرمال حفظ کرد.
۷ آبان ۱۴۰۱ ۱۸:۲۰
تعداد بازدید : ۶۰۶

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید