سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز جمعه ۳۱ فروردین ۱۴۰۳ ۱۱:۳۹

اخبار

سال پر بار بهداشت و درمان صنعت نفت فارس

در آستانه بهار 1402 و در آغاز چهل و نهمین سال فعالیت بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، رییس این مرکز، از فعالیت های انجام شده و عملکرد یکساله مراکز زیر مجموعه و واحد های مختلف گفت و سال پر بار 1401 را تشریح کرد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، دکتر محسن تندر با گذری بر اقدامات و عملکرد بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در سالی که گذشت، عنوان کرد: بهداشت و درمان صنعت نفت فارس با تعداد 16 مرکز درمانی شامل پلی کلینیک شیراز، درمانگاه شماره (2) شیراز، درمانگاه مرودشت، مراکز سلامت کار شرکت پالایش نفت شیراز ، مجتمع پتروشیمی شیراز، شرکت پالایش گاز پارسیان و مراکز سلامت کار در مناطق عملیاتی آغار، دالان، تابناک، ایثار، فراشبند، سروستان و درمانگاه های پزشکیاری در مراکز انتقال گاز و نفت خنج، صفاشهر، خاوران و تلمبه خانه شهید صفری؛ درحال خدمات رسانی به همکاران شاغل و بازنشستگان و خانواده های محترم صنعت نفت است.

*واحد سلامت خانواده

رییس بهداشت و درمان صنعت نفت با تشریح عملکرد واحد های مختلف این مرکز، در خصوص واحد سلامت خانواده و حوزه پزشک خانواده گفت: سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، به عنوان یکی از متولیان سلامت با استانداردهای بالا و پیشرو در ارائه خدمات سلامت در حوزه پزشک خانواده شناخته می شود.

به گفته وی، واحد سلامت خانواده به عنوان بخشی از این سازمان با اجرای برنامه های نظام مند و ارائه خدمات پیشگیرانه، مراقبتی و درمانی همسو با چشم انداز و اهداف این سازمان، نقشی موثر بر مدیریت و ارتقای سلامت جمعیت تحت پوشش خود و جامعه دارد.
 
دکتر تندر با بیان اینکه سلامت خانواده با دو خصوصیت اصلی هماهنگی و ارائه خدمات ادغام یافته، به ارائه خدمات با کیفیت و کاهش هزینه های بهداشتی درمانی منجر می شود، ادامه داد: این مجموعه شامل گروهی از کارکنان است که منتظر بیمار شدن افراد تحت نظر خود نیستند و حتی در زمان سلامت، همراه آنان بوده و افراد را پایش می کنند، از این رو همواره پیشگیری را بر درمان مقدم می دانند.

 دکتر تندر تاکیدکرد: بهداشت و درمان صنعت نفت فارس با جمعیت تحت پوشش نزدیک به ۴۰ هزار نفر و سه مرکز شهری سلامت خانواده (دو مرکز در شهر شیراز و یک مرکز در شهرستان مرودشت) با هدف اجرای اهداف سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و شرح وظایف معینی که همان ارائه خدمات سلامت بر پایه خدمات پیشگیرانه و برنامه های عملیاتی در سیستم ارجاع است، از سوی تیم سلامت خانواده شامل 13 پزشک و 12 مراقب سلامت (پرستار و ماما) ارائه خدمات را به عهده دارند.

وی افزود: این خدمات بر اساس الگوهای معین و برنامه های عملیاتی سازمان بومی سازی شده و براساس شرایط منطقه ای، به صورت سالانه هدف گذاری و به طور مستمر انجام می شود.

 دکتر تندر با اشاره به اینکه تیم سلامت خانواده فارس از سال 1379 فعالیت های خود را شروع کرد و تا کنون حدود 95 درصد جمعیت در دسترس و ساکن در حوزه مراکز سلامت خانواده را تحت پوشش قرار داده است، می گوید: این تیم با فراخوان جمعیت تحت پوشش، برنامه های عملیاتی خود را بر حسب گروه های سنی مختلف ارائه می کند. این خدمات شامل ارائه بسته های خدمت است.
 
*کلینیک سالمندان

 رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در ادامه، اضافه کرد: بسته های خدمت شامل انجام معاینات دوره ای، کودک سالم و مانا، خدمات نوجوان، خدمات جوانان، خدمات میانسالان، خدمات سالمند و خدمات سلامت باروری می شود؛ خدمات پیش از باروری، بارداری، پس از زایمان، خدمات زنان منوپور، مداخله و پیگیری و معاینات دوره ای بیماری های مزمن غیرواگیر (دیابت، پرفشاری خون، اضافه وزن و چاقی، اختلالات لیپید و بیماری های قلبی و عروقی) نیز از دیگر فعالیت هایی است که انجام می شود؛ برای مثال در طی یک سال گذشته، تعداد 23 هزار و 535 نفر مراقبت در گروه های سنی- جنسی مختلف انجام شده است.

 به گفته وی، هرم سنی جمعیت طبی تحت پوشش فارس نشان دهنده این است که 20 درصد این جمعیت را سالمندان (افراد بالای 60 سال) تشکیل می دهند، به همین منظور اقدام به راه اندازی کلینیک سالمندان با حضور پزشک متخصص داخلی برای انجام خدمات تخصصی تر کرده است.
 
دکتر تندر اعلام کرد: از زمان راه اندازی این کلینیک، طی 6 سال گذشته حدود ۱۵ هزار معاینات اولیه، مراقبت و پیگیری انجام شده، همچنین با توجه به اهمیت بیماری های مزمن غیرواگیر به خصوص دیابت و پرفشاری خون نیز با تاکید بیشتر و با استفاده از ارجاعات تخصصی برنامه ریزی، درمان و پیگیری می شوند.

 وی ادامه داد: در تمامی مراکز سلامت خانواده با استفاده از نرم افزارهای مورد تایید سازمان پزشکان اقدام به نوشتن نسخه الکترونیک می کنند.

 رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، ابراز کرد: تیم سلامت خانواده فارس به منظور همکاری برون سازمانی با دانشگاه علوم پزشکی شیراز نیز، اقدام به طرح غربالگری پرفشاری خون و طرح واکسیناسیون هپاتیت «ب» در جمعیت تحت پوشش خود کرد.
 
*فعالیت های پیشگیرانه در دوران کرونا

 دکتر تندر با اشاره به پاندمی کرونا، گفت: در دوران پاندمی کووید 19 تیم سلامت خانواده بهداشت و درمان فارس به همراهی دیگر گروه  های درمانی با راه اندازی مرکز واکسیناسیون در درمانگاه شماره 2 (شبان)، با همکاری معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شیراز اقدام به انجام واکسیناسیون کرونا برای جمعیت تحت پوشش کرد، به طوری که 32 هزار و ۸۱۴ نفر دوز واکسن در درمانگاه شبان و مراکز صنعتی تزریق شد.
 
وی افزود: همچنین شماره تماسی برای پاسخگویی از سوی پزشک و پرستار مقیم به منظور رفع نیازهای درمانی و دارویی سالمندان و جلوگیری از حضور بیماران مزمن و با ریسک بالا تخصیص یافت و پس از بررسی سوابق از سوی تیم سلامت خانواده شامل پزشک خانواده و مراقبان و امکان ارسال دارو از طریق پیک (پیک دارو)، با همکاری امور دارویی و صندوق های بازنشستگی نفت به منزل فرد فرستاده و تحویل داده می شد. (5351 مورد)

رییس  بهداشت و درمان صنعت نفت فارس با بیان اینکه در طول دوران پاندمی، پیگیری غیرحضوری و تلفنی بیماران با ریسک بالا و مزمن غیرواگیر و... از طریق تیم سلامت خانواده انجام می شود، ادامه داد: راهنمایی های لازم برای کنترل این بیماران انجام شد تا به این وسیله از کنترل بیماری مزمن این گروه از جمعیت اطمینان حاصل و از عواقب و عوارض عدم کنترل این بیماران پیشگیری شود.

تندر در پایان خاطرنشان کرد: این نکته ضروری است که تیم سلامت خانواده فارس با هدف ارتقای خدمات سلامت با تیم های سلامت کار و HSE، پرستاری، کلینیک های تخصصی و پاراکلینیک همکاری های تنگاتنگی دارد.
 
*واحد سلامت کار و HSE
 
انجام معاینات بدو استخدام مشمولین ایثارگر بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان

 دکتر تندر، در خصوص انجام معاینات بدو استخدام مشمولین ایثارگر ، توضیح داد: پیرو ابلاغ قانون بودجه سال ۱۴۰۰ کل کشور و با توجه به مفاد بند (د) تبصره (۲۰) قانون بودجه مذکور، حسب جلسه هماهنگی با سازمان اداری و استخدامی کشور، کارکنان مشمول(ایثارگر) جهت معاینات بدو استخدام (تبدیل وضعیت) معرفی شدند و از آذر ماه سال 1400 معاینات طب صنعتی بر اساس دستورالعمل سازمانی در حال انجام است و همچنان ادامه دارد.

 وی، افزود: در سال 1401 ، بیش از یک هزار و740 نفر کارکنان قرارداد موقت و پیمانکاری بهداشت و درمان و مناطق، توسط تیم سلامت کار و HSE بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان مراحل معاینات بدو استخدام خود را طی کردند.

 این مقام مسئول اضافه کرد: معاینات بدو استخدام شامل بررسی وضعیت سلامت عمومی و بررسی توانائی های عملکرد فرد با توجه به سابقه طبی، تاریخچه شغلی و معاینه بالینی می باشد و این مهم در صورت نیاز، توسط واحد سلامت کار و HSE مجموعه بهداشت و درمان صنعت نفت در تمامی مناطق، صورت می پذیرد.

 به گفته دکتر تندر، همچنین در سال 1401 حدود 5 هزار و 790 نفر از شاغلان صنعت نفت، معاینات دوره ای خود را توسط واحد سلامت کار و HSE این مرکز انجام دادند.

 *طرح واکنش اورژانسی در شرایط اضطراری در منطقه ی آغار پیاده سازی شد

 به گفته رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، با حضور رییس سلامت کار و HSE بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، پیاده سازی طرح واکنش اورژانسی در شرایط اضطراری) ( MERP در منطقه ی آغار صورت پذیرفت و مشکلات بهداشتی و درمانی این منطقه نیز مورد بررسی قرار گرفت.
 
دکتر تندر در این رابطه گفت: رییس سلامت کار و HSE بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان به همراه دو تن از کارشناسان این مرکز از منطقه آغار بازدید به عمل آوردند و وضعیت بهداشتی آب این منطقه را نیز مورد بررسی قرار دادند.
 
وی افزود: در نشست مشترک تیم بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان با عوامل اجرایی و مدیران منطقه، پیرامون بازسازی درمانگاه، بروزرسانی تجهیزات و ناوگان آمبولانس، از سرگیری معاینات دوره ای کارکنان، دسترسی واحد HSE به سامانه جامع طب کار و سلامت سازمان از طریق تخصیص کد کاربری و رمز عبور و انجام مانورهای بحران مشترک بین صنعت و بخش درمان بحث و گفتگو به عمل آمد.

 دکتر تندر اضافه کرد: همچنین در این نشست، مقرر گردید بازدیدها از منظر کمی افزایش یابد و برنامه ریزی بعدی با هدف اجرای مراحل MERP از طرف آن سازمان به بهداشت و درمان اعلام شود.

 *راه اندازی و بهره برداری:
 
واحد فیزیوتراپی و واحد آزمایشگاه درمانگاه شماره 2 منطقه فارس گشایش یافت
 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس از راه اندازی واحد فیزیوتراپی و توانبخشی و واحد آزمایشگاه درمانگاه شماره 2 بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، این مرکز، خبر داد.

 دکتر تندر اظهار داشت: واحد فیزیوتراپی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، با اعتباری بالغ بر بیش از دو میلیارد تومان، از محل اعتبارات سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، در فضایی به مساحت  150 متر مربع مورد تجهیز قرار گرفت.
وی افزود: این واحد با 12 کابین فعال و اتاق ورزش درمانی ، با حضور 6 فیزیوتراپیست، دو دستیار، یک منشی و با ظرفیت روزانه پذیرش 100 بیمار، آماده ارائه خدمات به مراجعان است.

 دکتر تندر اضافه کرد: همچنین، واحد آزمایشگاه این درمانگاه نیز به مساحت 120 متر مربع و اعتباری بالغ بر بیش از 4 میلیارد تومان، به بهره برداری رسید.

 به گفته وی، این واحد، قابلیت انجام آزمایش های روال(روتین) و تست های اورژانسی را دارد و با یک متخصص پاتولوژی، یک سوپروایزر، 4 کارشناس فنی و دو نیروی پذیرش، در دو شیفت صبح و عصر آماده ارائه خدمات به ارباب رجوعان است.

 *راه اندازی دستگاه DDR در بخش رادیولوژی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان

 دکتر تندر از تجهیز شدن بخش رادیولوژی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان به دستگاه DDR (دستگاه دیجیتال تصویربرداری) خبر داد و گفت: امروزه تلاش هایی در جهت ساخت دستگاه های جدید رادیولوژی، به کارگیری فناوری نوین پرتونگاری در سیستم رادیولوژی دیجیتال انجام پذیرفته است.

 دکتر تندر، افزود: در رادیولوژی دیجیتال به جای استفاده از فیلم اشعه ایکس، از دستگاه ضبط عکس دیجیتال استفاده می‌کند.
 
وی اضافه کرد: این مورد مزایایی شامل پیش نمایش و در دسترس بودن سریع تصویر را باعث می‌شود و علاوه بر این، موجب حذف مراحل هزینه ‌بر پردازش فیلم شده و محدوده دینامیکی گسترده‌تری را ارائه می‌دهد.

تندر اضافه کرد: همچنین امکان استفاده از تکنیک‌های پردازش تصویر خاص که کیفیت کلی تصویر را افزایش می‌دهند، وجود دارد و با حذف فیلم در رادیولوژی دیجیتال، هزینه تهیه فیلم رادیولوژی، داروهای ظهور و ثبوت فیلم، خرید و نصب تجهیزاتی نظیر پاس کاست، دستگاه ظهور و ثبوت فیلم و آلودگی‌های زیستی ناشی از فیلم‌های رادیولوژی کاهش می‌یابد.

 به گفته وی؛ بیش از 30 میلیارد ریال جهت خریداری این دستگاه از سوی سازمان بهداشت و درمانت صنعت نفت هزینه شده است.
 
*حضور مدیران ستاد سازمان به فارس:
 
مدیر عامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت به هرمزگان سفر کرد
 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در ادامه، از سفر مدیر عامل سازمان به استان هرمزگان گفت و عنوان کرد: مدیر عامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با حضور در منطقه هرمزگان، دغدغه ها و مسائل این منطقه را مورد بررسی قرار داد، از مراکز درمانی آن بازدید به عمل آورد و با مدیران نفت و گاز منطقه به گفتگو نشست.

 دکتر تندر در این باره توضیح داد: در این نشست، مدیران منطقه مشکلات و کمبودهای موجود در استان را با توجه به اهمیت و استراتژیک بودن منطقه از نظر صنایع نفت و گاز بیان کردند و از مدیر عامل سازمان خواستار رفع کمبودها و ارائه راهکار مناسب جهت مشکلات درمانی و بهداشتی همکاران در منطقه شدند.
 
وی افزود: در ادامه این سفر، مدیر عامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت از ساختمان در حال ساختی که شرکت گاز استان هرمزگان، جهت خدمات رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت منطقه هرمزگان در نظر گرفته است، بازدید به عمل آورد.
 
دکتر تندر ادامه داد: همچنین، دیدار از مرکز درمانی فجر در شهرک گاز و مرکز درمانی امام رضا در شهرک مروارید و برگزاری نشستی با مسئولان مراکز درمانی و دندانپزشکی منطقه هرمزگان نیز از دیگر برنامه های این سفر بود که در آن پاره ای از مسائل، از قبیل پایین بودن تعرفه های قراردادهای دندانپزشکان مورد بررسی قرار گرفت و از سوی مدیر عامل، بر انجام غربالگری های فعال در معاینات سلامت کار شاغلان تاکید شد.
 
وی اضافه کرد: در این جلسه مشکلاتی نظیرِ تایید هزینه های دندانپزشکی و کم بودن تعرفه، عدم وجود متخصص طرف قرارداد ، عدم وجود قرارداد با مراکز سونوگرافی،کمبود آزمایشگاه طرف قرارداد،کمبود داروخانه های طرف قرارداد و مواردی دیگر، از سوی مدیران نفت و گاز منطقه  هرمزگان مطرح شد و در حضور دکتر هاشمی، دکتر تندر و  دکتر کرباسچی مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
 
به گفته دکتر تندر، در پایان، مقرر شد؛ پیگیری و اجرایی شدن مرکز پزشکیاری واقع در انبار نفت شهید رجایی، انجام معاینات سلامت کار تمام شاغلان اعم از رسمی و غیر رسمی ( پس از عقد قرارداد با پیمانکار) در مراکز سلامت کار بهداشت و درمان صنعت نفت، انعقاد قرارداد با یک فرد مسئول فنی جهت آزمایشگاه منطقه، عقد قرارداد با پزشکان متخصص سطح شهر بندرعباس بر اساس ضریب تخصصی جهت عقد قراردادهای بیمارستانی، عقد قرارداد با مرکز آزمایشگاهی معتبر سطح شهر  و ... مورد پیگیری قرار گیرد.

 *بازدید سرپرست مدیریت برنامه ریزی سازمان از منطقه فارس

 دکتر محسن تندر در این خصوص، گفت: مهندس علیرضا فارسیان؛ رییس واحد فناوری و اطلاعات و مهندس رضا تیرگر؛ سرپرست مدیریت برنامه ریزی سازمان، در سفری به منطقه فارس، ضمن بازدید از واحدهای مختلف این مرکز نسبت به بررسی بودجه و تفاهم نامه های برنامه های عملیاتی، بازدید از زیرساخت های حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات و بررسی آخرین وضعیت استقرار نرم افزار سینا و مسائل نیروی انسانی این مجموعه با رییس خدمات پشتیبانی و همچنین مدیران مجموعه دیدار داشتند.
 
به گفته رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، جهت اجرایی شدن استقرار نرم افزار سینا نیز جلسه ای با حضور تنی چند از مدیران و کارشناسان این مجموعه برگزار شد و مقرر گردید، با انجام مصوبات آن، تا دی ماه 1401 این نرم افزار پس از آموزش های لازم و لحاظ نمودن نیازهای عملیاتی منطقه نصب و مورد استفاده قرار گیرد .
 
*بازدید کارشناسان و بازرسان دارویی سازمان از منطقه فارس و هرمزگان

 به گفته رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، دکتر لادن همدانی زاده و مهرداد سیفوری ، از بازرسان دارویی سازمان از مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، بازدید کردند.

 وی افزود: در این بازدید موارد مختلفی در پلی کلینیک مرکزی و درمانگاه شماره 2 در منطقه فارس و مرکز درمانی فجر و امام رضا(ع) در منطقه هرمزگان مورد بررسی قرار گرفت و داروها، تجهیزات و لوازم بخش های مختلف از قبیل داروخانه، آزمایشگاه، دندانپزشکی، اورژانس و انبار دارویی و همچنین اسناد مرتبط با اقلام، بررسی شد.

 * مدیر عامل در نشست بررسی مسائل فارس در سفر اعضای کمیسیون انرژی مجلس حضور یافت

 به گفته دکتر تندر، مدیرعامل سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت با سفر به شیراز، در نشست هم‌اندیشی رئیس، تعدادی از نمایندگان کمیسیون انرژی مجلس شورای اسلامی و مسئولان اجرایی ملی و استانی، جهت مطرح و بررسی دغدغه ها و مسائل این سازمان حضور یافت.

 گفتنی است؛ در این نشست دکتر محسن تندر؛ رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان و مسعود رنجبر؛ رییس خدمات پشتیبانی این مرکز، جهت همراهی مدیر عامل، همچنین، پیگیری طرح پیشنهادی پروژه احداث و راه اندازی بیمارستان صنعت نفت شیراز، حضور یافتند.
 
* بازدید مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده از واحدهای بهداشت و درمان صنعت نفت فارس
 
به گفته رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، مهندس قیصری؛ مشاور وزیر نفت در امور زنان و خانواده و دکتر جنابی؛ مشاور مدیرعامل در امور بانوان سازمان به همراه مدیران ارشد بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در سفر دو روزه خود به شیراز از واحدهای مختلف مراکز درمانی این منطقه بازدید به عمل آوردند.
 
* بازدید و برگزاری نشست صمیمی مشاور مدیر عامل از بهداشت و درمان صنعت نفت فارس
 
به گفته رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، دکتر سید محمدرضا موالی زاده؛ مشاور مدیر عامل سازمان، به اتفاق رییس پلی کلینیک و رییس خدمات پشتیبانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان از واحد های مختلف پلی کلینیک مرکزی ارم بازدید به عمل آورد و در سفر خود به شیراز با رییس و مدیران بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در نشستی صمیمی به گفتگو نشست و در خصوص مبحث مسئولیت های اجتماعی در صنعت نفت به بحث و تبادل نظر پرداخت.
 
*پژوهش:

 برای نخستین بار در دنیا:
 
اثر محافظتی واکسن خوراکی فلج اطفال در مقابل ویروس کرونا مورد آزمون قرار گرفت
 
دکتر محسن تندر در این رابطه اظهار داشت: به همّت پژوهشگران سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، اثر محافظتی واکسن خوراکی فلج اطفال در مقابل ویروس کرونا مورد آزمون قرار گرفت.
 
به گفته وی به نقل از واحد آموزش و پژوهش این  مرکز، همه‌گیری کووید 19 طی دو سال گذشته باعث صدمات و خسارات جبران‌ناپذیری شده است و در این میان عموم مردم، بخصوص کارکنان بهداشت و درمان به عنوان خط اول مبارزه با بیماری، در معرض بیشترین خطر ابتلاء به بیماری بودند.
 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس اذعان داشت: این مهم، توسط واحد آموزش و پژوهش بهداشت و درمان صنعت نفت فارس گردآوری و منتشر شد.

 *آموزش ها:

آموزش نرم افزار سینا در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان
 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس از آموزش نرم افزار سینا در این مرکز خبر داد و گفت: به منظور ارتقاء سامانه های نرم افزاری در بهداشت و درمان صنعت نفت و بهرمندی هرچه بیشتر از  سامانه های الکترونیک، با حضور نماینده و پشتیبان سامانه سینا، برنامه های آموزشی این سامانه در مراکز درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، برگزار شد.

 وی افزود: این برنامه های آموزشی جهت تمامی واحدهای درمانی و غیردرمانی به صورت گروه های جداگانه انجام و همزمان اشکالات موجود برطرف و یا جهت اقدامات بعدی ارجاع گردید.

 لازم به ذکر است؛ مهندس بوسعید و مهندس گودرزی در منطقه فارس و مهندس مخته در منطقه هرمزگان، مسئولیت آموزش این دوره را به عهده داشتند.
 
*برگزاری کلاس آموزش پدافند غیرعامل در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان

 دکتر تندر در این رابطه، بیان کرد: به مناسبت گرامی داشت هفته پدافند غیر عامل، کلاس آموزش پدافند غیرعامل در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان برگزار شد.
 
وی اضافه کرد: همزمان با هفته پدافند غیر عامل، این کلاس آموزشی با همکاری واحد آموزش و توسط مهندس عباس مختارزاده؛کارشناس ارشد HSE این مرکز در پلی کلینیک مرکزی به صورت ویدئو کنفرانس صورت پذیرفت.
 
به گفته رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، در این ویدئو کنفرانس، آشنایی با مفاهیم پدافند غیر عامل، اصول آن و راه های مقابله و واکنش سریع در مواقع بحرانی مطرح و اهداف و روش های پیشگیری جهت کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان ارائه شد.
 
*ارزیابی اعتباربخشی:

 ارزیابی اعتبار بخشی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان صورت پذیرفت

 دکتر تندر از ارزیابی اعتباربخشی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان توسط ارزیابان دانشگاه علوم پزشکی شیراز، نیز خبر داد و گفت:  در این بازدید بخش ها و واحدهای مختلف درمانی و پشتیبانی این مرکز ممیزی و میزان اجرای استانداردهای اعتباربخشی مورد بررسی و واکاوی قرار گرفت.
 
وی افزود: ارزیابان حاضر در حاشیه این بازدید ضمن تشکر از زحمات کارکنان این مرکز، از نحوه ارائه خدمات سلامت ابراز رضایت و کیفیت این مهم را در سطح مطلوبی توصیف کردند.

 به گفته این مقام مسئول، این ارزیابی توسط علی یار زراعتکاران، ارزیاب ارشد و مدیریتی و رییس اداره نظارت و اعتبار سنجی امور درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی فسا، سحر سیف زاده، کارشناس نظارت و اعتبار بخشی امور بیمارستان ها از دانشگاه علوم پزشکی شیراز و ندا عباسی نژاد از دانشگاه علوم پزشکی رفسنجان صورت پذیرفت.

 *انطباق و صدور گواهینامه:

 کسب رتبه نخست توسط بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در امور انطباق و موازین شرعی سال 1400

 به گفته رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، به همت واحد انطباق بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، این مرکز موفق به کسب رتبه نخست در امور انطباق و موازین شرعی سال 1400 و افتخارآفرین شد.
 
دکتر تندر در این خصوص، افزود: در شورای انطباق دانشگاه علوم پزشکی شیراز که با حضور دکتر وحید حسینی؛ ریاست این دانشگاه در مجتمع ولایت نیایش؛ مرکز همایش های علوم پزشکی برگزار شد، بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در امور انطباق و موازین شرعی سال 1400 رتبه نخست را از آن خود کرد.

 وی اضافه کرد: بر این اساس، در محاسبه درجه اعتبار بخشی، مراکزی موفق به درجه عالی می شوند که نمره قانون انطباق و موازین شرعی مراکز آن ها بالای 80% باشد.
 
به گفته دکتر تندر، در اعلام رتبه های برتر به تفکیک مراکز بیمارستانی خارج از شیراز، دولتی، خصوصی و مراکز دولتی غیر عمومی و در زمینه رعایت اصول و اهداف 6 گانه قانون انطباق ( اصل جداسازی مناسب بخش های اداری و درمانی، رعایت همگانی در امور درمانی و مراقبتی، توجه به امور معنوی بیماران، رعایت شئونات اسلامی در ارتباطات، آگاهی و التزام مدیران، رعایت حریم پرسنل و بیمار ) مرکز جراحی محدود صنعت نفت( بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان) که در ارزیابی ها در رده بیمارستانی قرار می گیرد، موفق به کسب رتبه نخست گردید.
 
*تایید طب کار بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان صادر شد

 رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس با بیان اینکه، با حضور نماینده واحد طب کار و بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، تایید طب کار بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان صادر شد؛ اظهار کرد: مهندس سیمین محمدی؛ ضمن بررسی کمی و کیفی سخت افزارها و نرم افزارهای واحد طب صنعتی، از بخش های ویزیت عمومی و تخصصی طب کار، واحد اسپیلومتری، واحد اودیومتری و واحد انفورماتیک طب صنعتی بازدید به عمل آورد و سپس، تایید اولیه واحد طب صنعتی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان صادر گردید.
 
به گفته دکتر محسن تندر، در این بازدید، نماینده واحد طب کار و بهداشت حرفه ای دانشگاه علوم پزشکی شیراز، رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، رییس پلی کلینیک، مسئول فنی طب کار و نماینده واحد روابط عمومی این مرکز حضور داشتند.

 *پایگاه مقاومت بسیج:

 بزرگداشت هفته دفاع مقدس در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان

 رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس با بیان اینکه بهداشت و درمان نفت فارس و هرمزگان جهت گرامی داشت هفته دفاع مقدس، برنامه های متعددی برگزار کرد؛ ابراز داشت: همزمان با هفته دفاع مقدس و اربعین حسینی، مدیریت و کارکنان این مرکز درمانی، با حضور در گلزار شهدای بهشت فاطمه(س)، یاد و خاطره ی شهدای گرانقدر انقلاب اسلامی را گرامی داشتند.
 
وی افزود: همچنین، برپایی میز خدمت سلامت در هیئت عزاداری انصار الشهدا، واقع در چهار راه هوابرد شیراز با حضور پزشک عمومی و پرستار از 7 صبح تا 10 شب، برگزاری نشست حلقه صالحین با عنوان " جهاد تبیین"، برپایی غرفه کتاب و آذین بندی محیط پلی کلینیک و سایر درمانگاه های این مرکز، از دیگر برنامه های برگزار شده در طی هفته دفاع مقدس بود که توسط پایگاه بسیج بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان انجام پذیرفت.

 گفتنی است، در نشست حلقه صالحین با موضوع جهاد تبیین، از محمد دهداری به عنوان فعال فرهنگی فضای مجازی در حوزه بسیج، تقدیر و تشکر به عمل آمد.

 *نشست شورای فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج صنعت نفت فارس برگزار شد

همزمان با گرامی داشت سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران، نشست ماهیانه شورای فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج صنعت نفت فارس، به میزبانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، صورت پذیرفت.
 
دکتر محسن تندر؛ رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان و فرمانده پایگاه بسیج مقاومت این مرکز، در این نشست، با پاس داشت یاد و خاطره شهید چمران، به تشریح و توضیح گوشه ای از فعالیت های انجام شده توسط پایگاه مقاومت بسیج منطقه فارس پرداخت و به برنامه های آتی این پایگاه نیز اشاره نمود.
 
همچنین در ادامه، معاونت های حاضر، گزارش عملکرد خود را ارائه نموده و نقطه نظرات مختلفی را مطرح کردند.
 
در این نشست مقرر شد؛ میز خدمت سلامت توسط بهداشت و درمان در مناطق محروم سطح شهر برگزار شود و پیشنهاد برگزاری اردوهای خانوادگی جهت خانواده های همکاران نیز مطرح و مورد پیگیری قرار گیرد.

 این نشست با حضور رییس، مدیران و فرماندهان پایگاه مقاومت بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان و فرماندهان پایگاه های مقاومت بسیج خطوط لوله و مخابرات نفت، شرکت نفت و گاز زاگرس جنوبی، شرکت پالایش نفت شیراز و منطقه پنج عملیات انتقال گاز در محل سالن کنفرانس پلی کلینیک مرکزی برگزار شد.
*نخستین نشست مشترک شورای پایگاه مقاومت بسیج و حلقه صالحین سال 1401 در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان برگزار شد
 
با حضور رییس  بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان  و اعضا، نخستین نشست مشترک شورای پایگاه مقاومت بسیج خواهران و برادران و حلقه صالحین سال 1401 در این مرکز برگزار شد.
 
این نشست با عنوان برنامه ریزی سالانه جهت اقدامات شورای پایگاه مقاومت بسیج و حلقه صالحین صورت پذیرفت.

 در این نشست، برگزاری اردوهای فرهنگی و برنامه کوهپیمایی برای کارکنان و خانواده های آن ها مصوب شد و مقرر گردید با هماهنگی حوزه بقیه الله مراکز صنعت نفت فارس میز خدمت سلامت در مناطق محروم برپا شود.
این گردهمایی  در سالن کنفرانس پلی کلینیک مرکزی انجام شد.

 *برگزاری مراسم پرچم گردانی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان
 
همزمان با دهه ولایت و عید سعید غدیر خم، مراسم پرچم گردانی پرچم حرم مطهر امام رضا (ع) و پرچم حرم مطهر امام حسین(ع)، با حضور خادم یاران آستان قدس رضوی، رییس و جمعی از کارکنان بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در پلی کلینیک مرکزی این مرکز در شیراز، برگزار شد.
 
*برگزاری کمیته ها و کمیسیون ها:

 نشست کمیته بحران با محوریت مدیریت شرایط اضطراری در صورت بروز سیلاب برگزار شد

به گفته دکتر محسن تندر، به منظور آمادگی و برنامه ریزی مواجهه با شرایط اضطراری، کمیته بحران بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان تشکیل جلسه داد.
 
*برگزاری کمیته بررسی خطاهای پزشکی در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان

 وی همچنین از برگزاری کمیته بررسی خطاهای پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان با حضور رییس، مدیران ارشد، مسئولان وکارشناسان این مرکز خبر داد.

 *نخستین کمیته سلامت سال 1401 با محوریت هفته سلامت برگزار شد

 رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، افزود: نخستین کمیته سلامت سال 1401 با محوریت هفته سلامت در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان صورت پذیرفت.
 
*برگزاری کمیته رسیدگی به شکایات در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان
 
دکتر تندر نشست کمیته رسیدگی به شکایات آبان ماه، به منظور بررسی شکایات جدید و راه های کاهش آنها در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان برگزار شد را از دیگر کمیته های برگزار شده در سال 1401 برشمرد.
 
*برگزاری نشست کمیته کنترل عفونت و بهداشت محیط در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان

 به گفته وی، با محوریت ارائه گزارش بهداشتی واحد آزمایشگاه تشخیص طبی درمانگاه شماره (2) در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان ، نشست کمیته کنترل عفونت و بهداشت محیط در این مرکز، برگزار شد.
 
*پنجمین کمیسیون عالی پزشکی سال 1401 منطقه فارس و هرمزگان برگزار شد

 پنجمین کمیسیون عالی پزشکی وزارت نفت در سال 1401، با حضور رئیس کمیسیون و اعضا به صورت ویدئو کنفرانس با بهداشت و درمان نفت فارس و هرمزگان برگزار شد.

 
* 20پرونده در شورای عالی پزشکی وزارت نفت در شیراز بررسی شد
 
شورای عالی پزشکی وزارت نفت در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، تشکیل و تعداد 20 پرونده از طریق ویدئو کنفرانس بررسی شد.

 *برپایی میز خدمت:

 استقرار موکب سلامت بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در کربلای معلی
 
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان از ارائه خدمات بهداشتی و درمانی به زائران اربعین حسینی در کربلای معلی، خبر داد.
 
دکتر محسن تندر در این خصوص،گفت: تیم بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان همانند سال‌های گذشته در حال ارائه خدمات سلامت و بهداشتی- درمانی در خاک عراق جهت زائران، در طول مراسم اربعین می باشد.
 
رئیس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، افزود: موکب پزشکی این مرکز، به سرپرستی دکتر بهروز دیور، به همت تیم جهادگر درمانی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، بهداشت و درمان صنعت نفت بوشهر، پایگاه مقاومت بسیج صنعت نفت فارس و با همکاری بسیج جامعه پزشکی فارس، جهت ارائه خدمات به زائران حسینی از نوزدهم شهریورماه در کربلای معلی مستقر شده و تا بیست و هفتم شهریور به ارائه خدمت در حوزه های مختلف پزشکی می پردازد.
 
وی با بیان اینکه این مرکز از سال های گذشته تاکنون در شهر کربلا به زائران خدمات شبانه‌روزی سلامت ارائه می‌دهد، اضافه کرد: تمام افراد توسط موکب پزشکی بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، در مرکز درمانی حرم مطهر امام حسین(ع) به صورت رایگان پذیرش و ویزیت شده و بابت هزینه های دارویی، پانسمان، بستری و ... نیز هیچ هزینه ای از زائران دریافت نمی شود.

دکتر تندر عنوان کرد: جهادگران حاضر در این موکب 50 نفر از تیم درمان این مرکز، متشکل از پزشک عمومی، متخصص بیهوشی، متخصص داخلی، متخصص قلب، متخصص گوارش، متخصص اطفال، داروساز، کارشناس پرستاری، کارشناس فوریت های پزشکی، کارشناس اتاق عمل، تکنسین دارویی و نیروهای جهادگر و امدادی، می باشند که علاوه بر ارائه خدمت در مرکز درمانی منطقه فارس و هرمزگانِ مستقر در داخل حرم مطهر امام حسین (ع)، به درمانگاه با مرکزیت تیم ستاد سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت و سه مرکز درمانی دیگر در این منطقه نیز، در حال کمک و انجام وظیفه هستند.

 به گفته دکتر تندر، درمانگاه تحت اختیار تیم بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان شبانه‌روزی است و تا یک روز پس از اربعین برپا خواهد ماند.

 *راه اندازی میز خدمت الکترونیک در بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان

 رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان از راه اندازی و عملیاتی شدن میز خدمت الکترونیکی به منظور تکریم ارباب رجوع و ایجاد بستری آسان برای دسترسی به مدیران در این مرکز، خبر داد.

 دکتر محسن تندر در این باره، گفت: میز خدمت الکترونیکی به منظور تکریم ارباب رجوع و ایجاد بستری آسان برای دسترسی به مدیران مراکز درمانی صنعت نفت فارس و هرمزگان راه‌اندازی و عملیاتی شده است.

 رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، افزود: مراجعه کنندگان می توانند با مراجعه به سایت بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، به آدرس https://shz.piho.ir/fa/servicedesk در خواست خود را ثبت نمایند.

 دکتر تندر اضافه کرد: با راه اندازی این سامانه، بستر مناسبی به منظور تسهیل ارتباط با مدیران این مرکز برای مراجعه کنندگان فراهم شده که در اسرع وقت پاسخگو سوالات، دغدغه ها، نظرات و درخواست‌های جمعیت تحت پوشش هستیم.

 *برپایی میز خدمت جهادی سلامت توسط بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در دهه ولایت

 به گفته دکتر تندر، همزمان با گرامیداشت دهه ولایت، میز خدمت جهادی سلامت توسط کادر درمان بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان برگزار شد.

 رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس افزود: این مهم، به همت پایگاه مقاومت بسیج این مرکز و با هماهنگی حوزه بقیه الله بسیج مراکز صنعت نفت فارس صورت پذیرفت.
 
*میز خدمت جهادی سلامت در روستای حاجی آباد ده شیخ خانه زنیان برگزار شد
 
وی همچنین، اضافه کرد: به همت کادر درمان بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، میز خدمت جهادی سلامت در روستای حاجی آباد ده شیخ خانه زنیان، برگزار شد.

 *افتخارات ورزشی:

 بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان افتخارآفرین شد
 
به گفته رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس، قاسم مهرجو، رییس امور بیمه گری و درمان غیر مستقیم منطقه فارس و هرمزگان به قله آرارات ترکیه، چهارمین قله بلند اروپا، صعود کرد.

 وی افزود: در این صعود سه روزه علاوه بر ورزشکاران استان فارس، کوهنوردانی از استان های تهران، البرز، خراسان رضوی، خراسان جنوبی، چهار محال بختیاری، لرستان، گیلان و... حضور داشتند .

 گفتنی است؛ قله آرارات معروف به بام ترکیه، با ارتفاع ۵۱3۷ متر، چهارمین قله بلند اروپا است.
 
*افتخارآفرینی بانوان منطقه فارس و هرمزگان در المپیاد ورزشی بانوان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت
 
دکتر تندر در ادامه ارائه عملکرد بهداشت و درمان صنعت نفت فارس از افتخارآفرینی کارکنان این مرکز در المپیاد ورزشی بانوان سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت، در مجتمع ورزشی وآموزشی نفت محمودآباد خبر داد و گفت: مسابقات ورزشی بانوان صنعت نفت، در راستای ایجاد نشاط، همگرایی و مشارکت فعال و ارزشمند کارکنان با شعار رقابت، رفاقت و سلامت، در هفت رشته شنا، شطرنج، تنیس روی میز، تیراندازی، دارت، آمادگی جسمانی و والیبال برگزار شد و بیش از 450  بانوی ورزشکار از مناطق سازمان  باهم به رقابت پرداختند.
 
وی اعلام کرد: در این دوره از مسابقات، فرحناز بداغ خان- مقام نخست رشته شنا، الهام جوکار- مقام سوم رشته آمادگی جسمانی و آرزو عرب زاده- مقام سوم رشته شطرنج از منطقه فارس و معصومه خراسی-مقام سوم رشته تپانچه، سمیرا رحیمی پور-مقام سوم رشته تفنگ، آرزو شهبازی-مقام سوم رشته آمادگی جسمانی و زهرا عبدی-مقام دوم رشته دارت از منطقه هرمزگان افتخارافرین شدند و مقام های برتر را از آن خود کردند.

 گفتنی است؛ این المپیاد در مجتمع ورزشی وآموزشی نفت محمودآباد به میزبانی بهداشت و درمان صنعت نفت شمال کشور صورت پذیرفت.

 *شرکت در نمایشگاه نفت، گاز و پتروشیمی:
 
حضور بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان در پانزدهمین نمایشگاه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شیراز

 رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان گفت: این مرکز با هدف ارائه آخرین دست آوردهای خود در زمینه HSE و حوزه سلامت، در پانزدهمین نمایشگاه بین المللی صنعت نفت، گاز و پتروشیمی شیراز حضور یافت و با اقبال عمومی مواجه شد.
 
دکتر محسن تندر از حضور فعال این مرکز در پانزدهمین نمایشگاه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی خبر داد و در این خصوص، گفت: بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان با حضور در این نمایشگاه دست آوردها و خدمات خود را به نمایش گذاشت وکارشناسان حاضر در غرفه، به سوالات بازدیدکنندگان و علاقه مندان در حوزه های مختلف سلامت، پاسخ دادند.
 
رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، افزود: غربالگری فشار خون، غربالگری قند خون، مشاوره تغذیه، مشاوره بهداشت دهان و دندان، مشاوره در حوزه بهداشت ایمنی و محیط زیست، ارائه پمفلت های آموزشی از مهمترین برنامه های انجام شده در این نمایشگاه جهت غرفه داران و بازدیدکنندگان بود.

 وی اضافه کرد: در این نمایشگاه شاهد برترین های صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و شرکت های معتبر این حوزه از نقاط مختلف کشور بودیم.

 به گفته رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس و هرمزگان، بیش از 70 شرکت فعال از استان های فارس، تهران، اصفهان، آذربایجان شرقی و خراسان رضوی در این نمایشگاه حضور داشتند و نیمی از شرکت کنندگان از استان فارس بودند.
 
*پانزدهمین نمایشگاه صنعت نفت، گاز و پتروشیمی و نمایشگاه بهداشت، ایمنی و محیط زیست در صنعت نفت، با حضور مقامات استانی از ۲۱ شهریور ماه در محل دائمی نمایشگاه بین المللی فارس برپا شد و تا ۲۴ شهریور ادامه یافت.

 این نمایشگاه با هدف معرفی فرصت‌های سرمایه گذاری، ارائه آخرین دستاوردهای فعالان این صنعت، نمایش توانمندی‌ شرکت‌های دانش بنیان در این حوزه، ایجاد ارتباط و تعامل میان شرکت‌های نفتی، در محل دائمی نمایشگاه‌های بین المللی شیراز و در مساحتی به وسعت شش هزار متر مربع دایر شد.

 *تفکیک بهداشت و درمان هرمزگان از بهداشت و درمان فارس

 رییس بهداشت و درمان صنعت نفت فارس در پایان گزارش عملکرد سالانه از تفکیک بهداشت و درمان هرمزگان از بهداشت و درمان فارس نیز خبر داد.
 
دکتر تندر گفت: در چهارصد و بیست و ششمین جلسه هیئت مدیره سازمان بهداشت و درمان صنعت نفت که در تاریخ دوازدهم دی ماه 1401 برگزار شد و با توجه به مفاد ابلاغ مصوبه هیئت مدیره در تاریخ چهارم بهمن ماه 1394، موضوع " تفکیک بهداشت و درمان صنعت نفت هرمزگان و بهداشت و درمان صنعت نفت فارس " ارجاعی از سوی مدیر عامل سازمان مطرح شد و تصمیم به تفکیک این دو منطقه تصویب گردید.
 
تهیه کننده: الهه بهرامی راد
۲۴ اسفند ۱۴۰۱ ۰۸:۲۶
تعداد بازدید : ۵,۴۷۸

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید