سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز شنبه ۲۹ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۱۱:۰۱

اخبار

روز جهانی کار درمانی گرامی باد

کار درمانی حرفه‌ای است که به افراد مختلف کمک می‌کند تا از طریق استفاده‌ی درمانی از فعالیت‌های روزانه (مانند شغل یا حضور در مدرسه) کارهای روزمره خود را، علی‌رغم داشتن برخی ناتوانی‌ها، به بهترین نحو انجام دهند.
گزارش پایگاه اطلاع رسانی روابط عمومی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری به مناسبت روز جهانی کار درمانی ؛ 
 
 
 
فدراسیون جهانی کاردرمانی [۱] (WFOT) برای اولین بار، تاریخ ۲۷ اکتبر ۲۰۱۰ را به عنوان روز جهانی کاردرمانی (Occupational Therapy) معرفی کرد. از این زمان به بعد، این روز به یک تاریخ مهم در تقویم تبدیل شده است که هدف آن ترویج و بزرگداشت این حرفه در سطح بین المللی است. کاردرمانی (OT) شاخه‌ای از دانش مراقبت‌های بهداشتی است که به افرادی که دارای مشکلات جسمی، حسی یا شناختی هستند کمک می‌کند تا زندگی بهتری داشته و استقلال خود در تمامی جنبه‌های زندگی را به دست آورند. در این مطلب به مناسبت روز جهانی کار درمانی قصد داریم تا به معرفی این حرفه بپردازیم. پس در ادامه با ما همراه باشید.
 
 
 
➖کاردرمانی چیست؟
 
اجازه دهید در ابتدای این مطلب مروری بر مفهوم کاردرمانی داشته باشیم. اگرچه فلسفه کاردرمانی در طول تاریخ این حرفه تکامل یافته است اما در واقع بر یک موضوع تاکید دارد:
 
 
 
 “شغل برای سلامتی ضروری است“
 
 
 
 در واقع می‌توان گفت که از دیدگاه دانش کاردرمانی، شغل تأثیر مثبتی بر سلامتی و تندرستی دارد، ساختار زندگی را ایجاد کرده و زمان را سازماندهی می‌کند و از نظر فرهنگی و شخصی به زندگی معنا می‌بخشد.
 
 
 
کاردرمانی حرفه‌ای است که به افراد مختلف کمک می‌کند تا از طریق استفاده‌ی درمانی از فعالیت‌های روزانه (مانند شغل یا حضور در مدرسه) کارهای روزمره خود را، علی‌رغم داشتن برخی ناتوانی‌ها، به بهترین نحو انجام دهند.
 
 
 
➖حوزه فعالیت کاردرمانگرها
 
حرفه‌ی کاردرمانی طیف گسترده‌ای دارد.کاردرمانگرها ممکن است در بیمارستان‌ها، مدارس و یا به‌عنوان پرستاران خانگی فعالیت داشته باشند. فعالیت کاردرمانی می‌تواند شامل کارهای ساده و روزمره‌ای مانند استحمام، خوردن غذا و پوشیدن لباس را در بر گرفته و یا حتی نحوه مراقبت از دیگران، تربیت کودکان و ارتباطات اجتماعی را نیز پوشش دهد.
 
 
 
➖تفاوت کاردرمانی با فیزیوتراپی
 
زمانی که صحبت از حرفه کاردرمانی می‌شود، نباید از تفاوت آن با فیزیوتراپی غافل شد. اگر بخواهیم این تفاوت را در یک جمله بیان کنیم می‌توان اینکونه گفت:
 
 
 
فیزیوتراپی برای بهبود وضعیت زندگی، بر بهبود حرکات بدن تمرکز دارد اما کاردرمانی به بهبود فعالیت‌های زندگی می‌پردازد.
 
 
 
جمع‌بندی ؛ 
 
کاردرمانی علم و هنر استفاده از ابزار و تکنیک‌های هدفمند برای ارتقا کیفیت زندگی و فعالیت‌های بیمار در محیط‌های مختلف اجتماعی اعم از منزل، مدرسه، محل کار و …. است که شاید کمتر به معرفی آن پرداخته شده باشد.
 
به عنوان سخن پایانی باید گفت که در مراحل مختلف زندگی نباید از فلسفه اصلی کاردرمانی غافل شد. اینکه شغل و فعالیت برای سلامت جسمی و روحی ضروری است.
 
ما روز جهانی کاردرمانی را فرصتی مغتنم دانستیم تا به واسطه‌ی آن ضمن معرفی حرفه‌ی کاردرمانی، بر فلسفه‌ی اصلی آن تاکید داشته باشم.
 
امیدواریم این مطلب مورد توجه شما قرار گرفته باشد.

999

۶ آبان ۱۴۰۲ ۰۷:۴۸
تعداد بازدید : ۱۶۹

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید