سال جهش تولید با مشارکت مردم
امروز پنج شنبه ۶ اردیبهشت ۱۴۰۳ ۰۷:۲۴

اخبار

گفتگو با رئیس امور دارویی بهداشت و درمان آغاجاری به مناسبت روز داروسازی

دکتر نیوشا دیده ور : ارائه خدمات دقیق دارویی همراه با مشاوره های لازم بخش مهمی از کار داروسازان بهداشت و درمان صنعت نفت می باشد.
به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری ، پنجم شهریور ماه در تقویم ایران به نام کسی نامگذاری شد که بزرگترین خدمت را به عالم طبابت داشت، این روز در تاریخ ایران برای بزرگداشت محمدبن زکریا رازی به نام روز داروساز نامگذاری شد زیرا داروسازان کسانی هستند که می‌توانند توضیحی در مورد تمام جنبه‌های داروهای تجویز شده و اثرات جانبی آنها برای شما داشته باشند. 
به همین مناسبت مصاحبه ای با داروسازدکتر نیوشا دیده وری رئیس امور دارویی انجام گرفته شد تا ضمن تقدیر از زحمات بی شائبه این قشر ، شما را بیشتر با داروساز و رشته داروسازی آشنا کنیم. 
 
لطفا خودتان را معرفی بفرمایید و از سابقه کاری خود بگویید؟
نیوشا دیده ور هستم 1 سال است که با  بهداشت و درمان صنعت نفت آغاجاری همکاری دارم و قبل از ورود به این مرکز در داروخانه های خصوصی ، بیمارستان دولتی ،شبکه بهداشت و درمان درمانگاههای شبانه روزی مشغول بکار بوده ام .

 

لطفا  به صورت مختصر در خصوص رشته داروسازی توضیح دهید؟
رشته داروسازی تلفیقی از علوم مختلف از جمله شیمی ، فیزیک ، دروس مدیریتی و صنعتی و... می باشد و دارو به عنوان یک کالای استراتژیک از زمان کشف ساختار جدید تا مرحله ورود به بازار دارویی تحت نظارت و مطالعه ی داروساز است
بنابراین می توان گفت : داروسازی بخشی از علوم پزشکی است که به شناخت مواد داوریی , تولید و ساخت دارو را بررسی وضعیت و اثر دارو در بدن بیمار می پردازد.

اهم وظایف داروساز چه می باشد؟
- یک داروساز وظیفه دارد که نسخ دارویی را از نظر علمی , قانونی و اخلاقی بررسی کند
-    برای اطمینان از مناسب بودن داروهای تجویز شده اطلاعات لازم را در مورد وضعیت بیمار کسب کند
-    در مواقع لزوم ارتباط و مشاوره با پزشکان را داشته باشد
-    به بیماران در مورد نحوه , زمان , مقدار مصرف داروها , عوارض دارویی , نحوه نگهداری دارو موارد احتیاط درمصرف توام با داروها , اطلاعات لازم را ارائه دهد.
-    داروهای ترکیبی را با رعایت اصول بهداشتی و علمی تهیه و به طور مناسب بسته بندی و در اختیار بیمار قرای دهد.
-    تجهیزات دارویی , پزشکی و بهداشتی را همراه با ارائه اطلاعات و راهنمایی های لازم درمورد آن ها عرضه کند.
-ارائه خدمات دقیق همراه با مشاوره های لازم، بخش مهمی از کار داروسازان می باشد
 
بیمارستان نفت آغاجاری  دارای چند داروخانه می باشد و کار مشاوره دارویی  در این بیمارستان چگونه انجام می شود؟
3 داروخانه در بیمارستان و 2 داروخانه در درمانگاههای امام رضا (ع) و در مانگاه میانکوه  وجود دارد. با توجه به شرایط بحرانی کرونا از زمان شیوع کرونا یه داروخانه تخصصی جهت ارائه داروهای کرونایی در  بیمارستان است و دیگری در کلینیک تخصصی می باشد و سومین داروخانه در اورژانس می باشد .
خیلی از مراجعین درخواست عدم وجود داروهای خارجی در داروخانه بیمارستان دارند لطفا در این مورد توضیحاتی ارائه بفرمایید.
برخی داروها خصوصا داروهای خارجی به این دلیل موجود نیست که در فارماکوپه نفت لیست نشده است ضمنا به دلیل تحریم ها دسترسی به این داروها با مشکل مواجه می باشد. در صورتی که پزشک متخصص تشخیص دهد که بیمار باید حتما از داروی خارجی استفاده کند بعد از پرکردن فرم داروهای کمیباب و تایید توسط متخصص  بیمار می تواند داروی خارجی تهیه و هزینه ها بر اساس تعرفه  پرداخت می گردد.
 
خانم دکتر داروهای ایرانی از نظر کارایی تا چه حد با داروهای مشابه خارجی برابری می کند؟
در این موارد می توان گفت که در سال های اخیر با توجه به بهتر شدن کیفیت مواد ساخت دارو در ایران داروهای جدیدی که در ایران تولید شده از نظر کیفیت تفاوت چندانی با داروهای خارجی ندارد و داروها پس از بررسی در آزمایشگاههای کنترل کیفی تهیه می شوند.
و علت اینکه کیفیت داروهای خارجی بیشتر از ایرانی است این تفاوت بیشتر مربوط به تهیه مواد اولیه است نه تفاوت در ساخت داروها زیرا صنعت داروسازی و کیفیت ساخت داروها در ایران مطلوب می باشد.

 

دغدغه های شغل داروسازی را چه چیزهایی می دانید؟
1- تامین دارو 
2-نقش داروسازان در درمان 
نظام مند شدن خدمات دارویی ارائه شده توسط مسئولین فنی داروخانه ها 
با توجه به وضعیت شیوع بیماری کرونا واحد داروسازی چگونه داروهای بیماران را تهیه می کند؟ 
با توجه به اینکه به صورت جداگانه یک داروخانه به بیماران کرونایی اختصاص داده شده داروهای مرتبط با کرونا را پس از تعیین انبار دارویی و میانگین مصرفی سه ماهه توسط شرکتهای پخش دارو و تعیین سهمیه معاونت غذا و دارو در اختیار انبار دارویی و پس از آن به داروخانه مربوطه داده می شود.

 

با سپاس از وقتی که در اختیار ما گذاشتید در آخر هم اگر مطلب خاصی دارید بفرمایید؟
ضمن تشکر از شما و آرزوی موفقیت روزافزون برای همکاران محترم داروساز و سلامتی همه بیماران و امید به دسترس بودن داروها به مقدار کافی.

 

 ل

 

 
۴ شهریور ۱۴۰۰ ۰۲:۵۰
تعداد بازدید : ۹۴۱

نظرات بینندگان

تعداد کاراکتر باقیمانده: 500
نظر خود را وارد کنید